Reede, mai 29, 2020
 

Särjeküttidele ehitatakse juurdepääs ja parkla

Harda Roosna | Hiiu Leht
Kõrgessaare osavald tahab lõpetada igakevadise segaduse Viskoosa teeristis ning rajada hasartsete kalapüüdjate jaoks juurdepääsu ojale ja ohutu parkla.
“Igal kevadel on siin väga suur harrastuskalurite mass ja nende autode parkimine siin on liiklusohtlik,” rääkis Kõrgessaare osavalla vanem Üllar Laid.
Olid ajad, kui särje- ja säina­püüdjad parkisid kevaditi oma autod lausa maanteesillale, nüüd on see õnneks möödanik.
“Maanteeamet paneb kevadel siia märgid üles, et nad autosid suure maantee äärde ei pargiks, vaid siia, kus on natuke väiksem liiklus ja natuke rohkem ruumi,” viipas osavallavanem alevisse viivale Tööstuse teele.
Autode vahel toimetavad tavaliselt harrastuskalurid, kes mudase lepiku all otsivad kohta, kust pääseks Armioja või Künaaugu äärde kala püüdma. Seepärast on lepiku alla rohkesti radasid sisse tallatud, aga ka prahti maha visatud.
Prahistavad metsaalust
Kõpu tee ja Tööstuse tee ristmikult aleviku poole viiva maantee paremal pervel seisab kiirust piirava 70 kilomeetri märgi juures praegugi prügikonteiner. Selle toob vald igal varakevadel harrastus­kalurite jaoks kohale. Ette­ruttavalt olgu öeldud, et jõe ääres nägime sellegipoolest kalameeste poolt metsa puuokste otsa riputatud ja unustatud kilekotte, samuti prügi. Isegi mõned üksikud kalapüüdjad olid veel püügiõnne proovimas.
Osavald tegi keskkonnainvesteeringute keskusele taotluse ja küsis kalanduse programmist toetust harrastus­kalurite jaoks korraliku juurdepääsu ja parkla ehitamiseks.
Juurdepääs ja parkla
Kui teisipäeval Armijõe Silma silla juures kohtusime, KIKi otsust veel polnud, aga osavallavanem ütles, et juhul, kui positiivne otsus tuleb, läheb asi töösse.
Kohas, kus parklaala lõpeb, umbes Põllu tee otsa juurest viib praegu läbi metsa jõe poole mudane, kevaditi vee all olev jalgrada. Selle asemele ehitataks jalgtee, mis oleks aastaringselt läbitav. Kõrgessaare aleviku sisse­sõidutee äärde, ristmikust alates saaks teha maanteetammi laiemaks ja rajada teeäärse parkla, et kümned tee ääres parkivad autod muud liiklust ei häiriks.
Juhul, kui tuleb positiivne otsus, alustataks jõe äärde viiva teeraja ehitust juba sel aastal, parklaga läheks natuke kauem aega.
Kergteele tuleks jätk
Osavallavanem rääkis ka kaugematest tulevikuplaanidest. Aastaid tagasi rajatud kergteed, mis praegu ulatub Silma silla juurest Reigi kirikuni, oleks vaja ehitada pikemaks, teeristilt Kõrgessaare alevikuni välja. Kui praegune projekt õnnestub, teeks osavald muuhulgas ära ka kergliiklustee eeltööd. Tulevane kergtee aga viiks kõndija või jalgrattaga sõitja ka Künaaugu nime kandva lahesopi kaldapealsele.
“See on tegelikult fantastiline ehitis, mis siia tehtud on – siidivabriku veereservuaar,” näitas Üllar Laid veehoidla teepoolset tammi.
Kui Peterburi aktsiaselts La Viscosa, mille osanikeks peamiselt juutidest vabrikandid Belgiast, Inglismaalt ja Prantsusmaalt, Kõrgessaare mõisa maadele kunstsiidivabrikut ehitama hakkas, kujundati lahesopist tammide ja muldvallide abil vabriku jaoks vajalik mageveehoidla. Selle vallidel kalamehed kevaditi õnge loopimas käivadki.
110 aasta vanused tammid, nn Valge tamm ja Must tamm, nagu ka hoidla muldvallid, on kaitse all. Merepoolsem tamm on ligi 200 meetrit pikk ja kahe reguleerimislüüsiga, maapoolsem ligi 10 meetri pikkune. Muldvall oli algselt 5 kilomeetrit pikk ja poolteist meetrit kõrge. Valli kaitseks oli ehitatud lattaed ja pandud kasvama pajuhekk.
Nii pakuks tulevane kergtee, kui see ükskord valmib, võimaluse tutvustada nii hiidlastele endile kui turistidele veel üht, seni metsa varju peituvat tööstuslikku vaatamis­väärsust.

 

Sildid: ,

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411