Teisipäev, märts 20, 2018
 

Ülesõiduhinnaks 21 eurot ehk mis maksis jäätee

Helja Kaptein | Hiiu Leht
Kaheks päevaks avatud Tärkma-­Triigi 16,7 kilomeetri pikkuse jäätee rajamine läks maksma 10 000 eurot, seda jõudis kasutada 477 sõidukit, mis teeb ühe auto ülesõidu hinnaks 21 eurot.
Kahe saare vahel avatud jäätee muutus rohkete sõitjate ja koormuspragude tõttu väga kiiresti sõidukõlbmatuks, siis tuli peale sula, hiljem uus külm ning jääteed enam avada ei õnnestunudki. See paneb küsima, et kui jäätee rajamine on nii kulukas, kas selle avamisel on siis üldse mõtet.
Neljapäeval, 8. märtsil kasutas jääteed Saaremaalt 93 autot ja Hiiumaalt 81, reedel, 9. märtsil sõitis üle jäätee Saaremaalt 155 ja Hiiumaal 148 sõidukit – kahel päeval mõlemal suunal kokku 477 autot.
“Ühe liiklusvahendi ülesõidu hinnaks kujuneb trassi kogumaksumus jagatud trassi läbinud sõidukite arvuga,” arvutas maanteeameti Lääne regiooni hooldevaldkonna juht Hannes Vaidla.
Kui jagada jäätee rajamiseks kulunud 10 000 eurot selle läbinud 477 sõidukiga, on kulu ühe auto kohta 20,9 eurot. Võrdluseks, et sõidu­auto parvlaevapilet Sõru–Triigi liinil maksab 8,4 eurot ja reisija täispilet 3 eurot.
Miks nii kallis?
Vaidla sõnul on jäätee rajamise kulude nimekiri pikk: eeluuringud ja uuringud, dokumentatsioon ja kooskõlastused, laevaliikluse sulgemise taotlus, trassi mahamärkimine, tähistamine markiiride ja liiklus­korraldusvahenditega, lumest lahti lükkamine, sildade ehitus, valvetalituse loomine trassi mõlemasse otsa koos esmaste päästevahendite soetamisega ja teavitus.
Lisaks tuleb trassi ka igapäevaselt korras hoida. “Jäätee trassil on vaja iga päev patrullida hommikul, õhtul ja päeval vastavalt vajadusele, see tähendab, et patrull peab kogu aeg olema trassil või selle läheduses,” selgitas Vaidla. Valmis jääteelt on vaja lükata lund, hooldada sildu ja vajadusel rajada uusi. Vaja on otsida ka tagavaratrass juhuks, kui olemasolevaga midagi juhtub ning ka tagavaratrassil tuleb teha uuringuid, koostada prognoose ja jälgida ilma.
Jääteega kaasnevad ka sulgemiskulud. “Trassi otsad tuleb sulgeda nii, et sinna ei pääseks ning koristada kõik jäätee avamisega seotud vahendid,” selgitas Vaidla.
Enne eelpool loetletud kulutuste tegemist tuli korraldada riigihange töövõtja leidmiseks ja sõlmida töövõtu­leping.
“Lõplik maksumus oleneb sellest, kui kaua trass kestab, kui mitu trassi teha tuleb ja mitu neid jää kandevõime kaotuse tõttu juurde rajada saab,” ütles hooldevald­konna juht. Ta tõi näite, et kord ehitasid nad Rohuküla–Helter­maa vahele ühe talve jooksul üle kümne trassi ühel sõidusuunal.
Vaidla rääkis, et tihti juhtub ka nii, et kõik eelnevad kulutused on tehtud ja siis muutuvad ilmaolud ning trass jääbki avamata.
Seda, kui palju oleks maksma läinud Euroopa kõige pikema, Heltermaa–Rohuküla jäätee trassi avamine, Hannes Vaidla prognoosida ei osanud.

 

Sildid: ,

Kommentaarid: 3

(kommenteerimine on suletud)

 
  • jeetee

    Pole kuigi kohane võrrelda ülesõidu hinda doteeritud laevaliini piletihinnaga. Katsuge selgeks teha palju riik ühele Sõru-Triigi reisile peale maksab ning siis võrrelge.
    Tundub et Maanteameti PR üritab kõigest väest näidata kui mõttetud ja kulukad on jääteed, et edaspidist jäätee avamise survet vähendada. Eks ta ole tüütu jah ja aitäh ei tule keegi ütlema vaid saab piki päid ja jalgu igalt poolt.
    Ajakirjanik oleks võinud uurida palju makstakse töövõtjale jäätee rajamise eest ja palju päeva lahti hoidmise eest. Kuuldavasti olevat sinna see kiire sulgemise koer maetud. Või kuidas muidu selgitada varutrassi puudumist?

     
     
     
    • Aitäh kommentaari eest. Kinnitamata andmetel on ühe Sõru-Triigi reisi kulu vaid 208 eurot ja piletitulu peaks selle enamasti ära katma. Laevade ehitamise kulu ilmselt tuleks sellele veel juurde arvestada.
      Püüdsin küll kõigiti teada saada jäätee rajamise hindasid detailsemalt, et saada aru, kuhu see raha kõik läheb, aga need kuulutati firmasaladuseks põhjendades, et tegemist on riigihankega. Väidetavalt on oht, et siis järgmise jäätee hanke ajal viksitakse Hiiu Lehe uudisest hinnad maha.
      Lugupidamisega
      Harda Roosna
      Hiiu Lehe peatoimetaja

       
      • 208€ võib olla mingi õige number võibolla vedajale aga 208€ ühe Sõru-Triigi reisi kuluna üldse ei saa kuidagi tõele vastata. Soela sõsarlaev Ormsö veekatsetused näitasid, et kõige ökonoomsema käiguga sõites kulub tunnis 119,9 liitrit kütust — üle poole sellest 208€st kulub juba kütusele.

        See “laevade ehitamise kulu” Sõru-Triigi ühele reisile saab aga väga lihtsalt välja arvutada – see on kaudselt kirjas selles avaliku liiniveo teostamise lepingus:

        3.4. Vedajal on õigus osutada teenust parvlaevaga “Soela” väljaspool avaliku teenindamise lepingut (juhuvedu) tingimusel, et see ei kahjusta ega sega Lepingu täitmist ning juhuveo teostamine on Tellijaga eelnevalt kirjalikult kooskõlastatud minimaalselt 3 (kolm) tööpäeva enne juhuveo teostamist. Juhuveo teostamisel maksab Vedaja Tellijale renditasu 400 (nelisada) eurot tunnis. ja reis kestabki umbes tunnikes.

        Saab ka teistpidi arvutada. Laev läks maksma 9,4 miljonit €. Näiteks 10 aasta peale tuleb see siis 9,4M/3650 tulemus 2,5K€/päevas. Kui päevas on 4+ reisi — klapib lepingus kirjapanduga, 400€/h ongi asja omahind.

        477 sõiduauto üleveoks kuluks 22 sõiduautokohaga Soelal 22 reisi — ainuüksi laeva “metallikulu” on 22×400=8800€ . Lisame selle kuskilt võetud 208kulu tuleb 5000€ veel otsa, lisame dotatsiooni …

        Kas jääteel oli mõtet?

        Kas Soelal on mõtet!? saaks hoopis küsida :)

         
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411