Reede, märts 9, 2018
 

Orunuk: Uus planeering Keskväljaku parkimisprobleemi ei lahenda

Kogenud sõiduõpetaja Erkki Orunuk leiab, et suurimaks probleemiks Kärdla linnas on parkimine – parkimiskohtadest on totaalne puudus – ja Keskväljaku uus planeering seda probleemi ei lahenda.
Turuplatsile on planeeringuga ette nähtud parkimiskohad. Turuplatsi maa kuulub Hiiumaa vallale, aga sellel asuvad eraomanikele kuuluvad kioskid.
Kärdla turu juhataja Milvi Soodla sõnul on kõikidel ehitistel omanikud, kes ka korralikult renti maksavad. Tegemaks parklale ruumi, on kavas ära viia Hiiu tänava äärde jääv kunagine lillepood. Teisi kioske uus planeering ei puuduta. Endise kalapoe kohta pole omanik veel lõplikku otsust teinud, kalatarvete pood aga alustab kevadel taas tegevust.
Ainuke probleemne ehitis on Õlletare välikäimla, rahvasuus nn kolm õde, mis osaliselt asub seni valmis ehitamata Turu tänava teemaal.
Valla arenguosakonna juhataja Monika Pihlaku sõnul läbirääkimised omanikuga hoone teisaldamiseks käivad. Kuna 2004. aastal andis tarbijate ühistu ehitised praegusele omanikule üle, siis õiguslik alus nende lammutamiseks puudub. Pihlak ütles, et kui läbirääkimised tulemusi ei anna, tuleb kohaldada sundvõõrandamist.
Orunuk leiab, et Turu tänavaga pole niikuinii midagi peale hakata, sest see läheb tenniseväljakuni ja edasi peab autojuht tegema 90kraadise nurga, et Hiiu tn 1 asuva Näkman Sati juurde välja tulla.
Panga taga eramaa
Probleeme on ka parkimine SEB panga taga. “Volikogu esimees ütles, et autod saab SEBi taha parkida, aga kui sa tahad panka minna, pead ümber panga minema – see tundub ka väga naljakas,” leidis Orunuk. Veel juhtis ta tähelepanu, et pangatagune maa on eraomand ja vald sellega opereerida ei saa.
Keskväljak on juba praegu tipptunnil täis pargitud. “Eelmise nädala kolmapäeval lugesin kokku väljakul pargitud autod ja valla töötajate autosid oli teistkümmend. Kui oli veel niiöelda väike vald, siis oli neid üle kahekümne ehk teisisõnu – ametnikud hõivavad oma autodega poole väljakust,” ütles Orunuk. Tema hinnangul on väljaku puhul tegemist avaliku ruumiga, mis tähendab, et see on üldkasutatav.”
Probleeme on tema arvates ka Põllu tänava alguses päeva­keskuse juures asuva nelja parkimiskohaga, mis tavaliselt on hommikust peale hõivatud. “Olen jätnud Hiiu Konsumisse minemata, sest kohta, kus parkida, ei ole,” tõi Orunuk näite oma kogemustest.
Ka Uue tänava algus, posti­maja esine on tavaliselt täis pargitud. “Kui sa pead postipaki järele minema – sul pole kuhugi autot panna,” tõi ta taas näite.
Ka kohviku Gahwa ja päevakeskuse vaheline ala pannakse tihti autosid täis.
Kuhu pargivad õpilased?
Valla liikluskomisjonis on mitmel korral räägitud, et õpilaste autod peaksid olema pargitud põhikooli taha. Paigaldatud on ka miniatuurne parkla märk, mis on aga ära väänatud ja mida näha ei ole.
“Sinna mahuks kümmekond autot ja ei peaks minema võimla ukse ette parkima. Tagasi­side õpilastelt oli selline, et neil ei lubatud sinna autosid parkida ja kooli parklasse ei tohtivat parkida midagi muud peale rollerite,” rääkis Orunuk.
Kunagi räägiti, et Uuel tänaval ei tohiks üldse parkida, sest muidu ei saa lapsi autoga kooli tuua. “Nüüd on õpetajate autod raamatukogu ees pargitud vahel nii nagu oleksid lennuki pealt kukkunud,” ütles Orunuk, “õpilaste autod aga seisavad tee ääres Rootsi tänava ristist kuni postimajani. Ka kohvik Viigri esine oli vahepeal neid täis.”
Kohviku Viiger omanik Galina Kaev ütles Hiiu Lehele, et nad paigaldasid hommikuti parklasse isegi piirded, et õpilased parklat täis ei paneks ja kohviku klientidel oleks, kuhu oma auto jätta. Tema andmetel oli kooli parklas tegu ajutise piiranguga ajal, mil Kalda ja Uuel tänaval ehitati vee- ja kanalisatsioonitrasse.
Hiiumaa valla arhitekt-­planeeringute spetsialist Jürgen Vahtra ütles, et eelprojektis on Keskväljakule koos Konsumi parklaga planeeritud 75 parkimiskohta ja see arv võib põhiprojektis veidi muutuda. Veel saab suvel kasutada kultuuri­keskuse tagust parkimisplatsi ja pritsu­maja parklat, mis praegu on alakasutuses.
“Ma ei ole märganud, et parkimine Keskväljakul oleks kellelegi meelehärmi valmistanud,” ütles Vahtra. Ta viitas, et planeeringu üks eesmärk on viia osa parkimiskohti turuplatsile ning kui muutub ruum, siis muutuvad ka inimeste harjumused.
Surnud pank?
Praegu on Keskväljakul kaks bussipeatust, saabuvatele ja väljuvatele bussidele. Uue planeeringuga kavatsetakse saabuvate busside peatus pritsumaja juurest viia väljaku vastaspoolele. Kriitikat pälvib ka SEB panga esine haljasala, kuhu edaspidi enam autoga ei saa. “Kui sa oled panga klient ja autoga panga ette sõita ei saa, siis järgmine käik on see, et pank on surnud,” hoiatas Orunuk.
Mamma Mia eest minev Rookopli tänav on mõlemat pidi sõidetav. Kliendid, kes kohvikut külastavad, pargivad autod mitte maja ette, vaid väljakule.
“See on ulmeprojekt, mida teha tahetakse,” põrutab Orunuk. “Maketti ei tule, ruutmeetreid, selgub, et on rohkem kui Tallinnas Vabaduse väljakul!”
Parkimine tasuliseks
Orunuka hinnangul tekkisid probleemid Keskväljakuga juba aastaid tagasi, kui ringliiklust planeeriti: “Mingi paroodia on sellest siiamaani järel. Mõned küsivad – kas see on ringliiklus, vastan – ei, ringliiklus oli kakskümmend aastat tagasi.”
Orunuk leiab, et kui senine liikluskorraldus säiliks, siis see isegi töötaks, kuigi ka praegune olukord pole kõigile juhtidele üheselt mõistetav. “Sina hiidlasena lähed panka, pargid auto ninaga panga poole ja sõidad pärast Sadama tänava poole välja, aga mandri­mees pargib auto tagurpidi ja sõidab välja Käina mnt poole! Ja kui sina pritsumaja juurest tuled, pead talle teed andma. Kui ma pargin teisele poole väljakut, võin välja sõita samuti Sadama tänava poole – keeldu pole,” tõi ta näite.
Orunuk pakkus omalt poolt välja variandi, teha pankadepoolne parkimisala tasuliseks: “Summa ei peaks olema suur, aga parkimiskoormuse saaks maha võtta küll.”

 

Sildid: , ,

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411