Reede, november 10, 2017
 

Tasuta bussiliikluse tulek ebaselge

www.eu2017.ee/et/photo
Uue aasta 1. juulist peaks käivituma tasuta bussisõit kõigil maakonnaliinidel. Kuidas see välja nägema hakkab, ei ole praegu veel päris selge. Kindel on, et tasuta sõidu õigus ei laiene kommerts­liinidele, samuti jäävad tasulisteks riigisisesed rongi-, praami- ja laevaühendused.
Sel nädalal oli tasuta bussiliinidest juttu riigikogu infotunnis, kus vaieldi elavalt, kas valitsuse planeeritavat lisaraha ühistranspordile peab tingimata kasutama piletidotatsiooniks või hoopis liinivõrgu korrastamiseks, mis haldusreformi järel nagunii vajalik.
Peaministri ülesannetes riigikogu ees küsimustele vastanud justiitsminister Urmas Reinsalu ütles, et iseenesest teab kohalik kogukond läbi oma esindajate ühistranspordi­keskuses kõige paremini seda, milline peaks olema mõistlikum liinivõrk.
“Mis puudutab hinnastamist, siis maakondlike ühistranspordikeskuste ettepanekul kinnitab konkreetsed piletihinnad maanteeameti peadirektor oma õigusaktiga,”selgitas minister.
Praeguse plaani järgi saavad, erinevalt Tallinnas praegu kehtivast süsteemist, tasuta sõiduõiguse kõik, elukohast sõltumata.
Tasuta, aga valideerida tuleb
Juhul, kui tasuta sõit tuleb, toob see bussireisijatele kaasa valideerimiskohustuse, et riigil säiliks ülevaade doteeritavate liinide täituvusest, kuivõrd piletimüügiga seda enam tuvastada ei saa.
Inseneribüroo Stratum poolt 2015. aastal välja töötatud Hiiumaa ühistranspordimudel märgib kahte olulist aspekti bussiliikluse korraldamisel saarel. Esimene on vajalik-soovitav-nõutav teenindus­tase ja kvaliteedinõuded. Teisest küljest peab bussiliiklus põhinema nõudlusel. Bussiliinide marsruudid, peatuste paiknemine,väljumisajad ja sagedus peaksid vastama olemas­olevate ja potentsiaalsete reisijate nõudlusele, millal ja kust-kuhu tahetakse sõita.
Hiiu maavalitsuse ühistranspordispetsialist Tõnis Paljasma ütles maakonna­lehele, et tasuta transport on filosoofiline küsimus, kuid on päris selge, et kohaliku ühistranspordi probleemid Hiiumaal on mujal, kui 1–2 eurot maksvas piletis.
Kui teeks ringliikluse?
Praegu on saare mõnest paigast teise saamine bussiga seotud ümberistumisvajadusega ja sõiduplaanid ei pruugi väga sobida nii, et edasi-tagasi reisi saaks ühe päevaga ära teha.
Aastaid Hiiumaa arengu­teemade aruteluga seotud olnud Arno Kuusk tegi juba mõned aastad tagasi ette­paneku, et saare maakondlik bussiliiklus võiks toimuda ringliiklusena ümber saare. “Praegu on bussiliiklust kasutades näiteks Kõrgessaare-Emmaste ja Kõrgessaare-Käina suunal võimalik liikuda vaid väga suure ajaressursi olemasolul,” selgitas Kuusk toona. “Heal juhul saab edasi-tagasi reisi tehtud ühe päevaga, aga siis moodustab suure osa päevast bussis istumine või sobiva bussi ootamine.”
Ringliiklusena kahes suunas toimiva bussiliini korraldamine ei lisaks liinikilomeetreid väga palju ja ühe omavalitsuse piires saaks selle asja ka keskselt otsustada.
Sõidaks elektribussiga?
Hiiumaa vallavolikogu esimees Aivar Viidik hindas ideed arutamisväärseks. “Muidugi tuleb bussiliinide graafikud koostada ja kohandada vastavalt reisijate vajadustele,” ütles ta.
Samas soovitas ta Hiiumaa ühistranspordi korraldamisel mõelda ka innovaatilistele lahendustele. “Miks ei võiks tulevikus inimesi vedada elektri­mootoriga või muul viisil keskkonnasäästlikud bussid nagu rohelist mõtteviisi väärtustavale saarele kohane,” lausus Viidik.
Esialgu on siiski kindel vaid üks asi: maavalitsuse kadumise järel peaks Hiiumaa valla juures tööd alustama majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt toetatav ühistranspordispetsialist, kes teemaga süvitsi tegelema hakkab.

 

Sildid: , ,

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411