Neljapäev, aprill 13, 2017
 

Hiiumaa turismist vol 2 ehk kas kõik võimalused on kasutatud?

Turismist kui saare ühest majandusharust ja selle arengutest rääkisid Hiiu Lehele Swedbanki Hiiumaa ärikliendihaldur Elmo Harjak ja ettevõtja Aivar Viidik.
Hiiumaa majandusülevaate ühe koostajana teab Elmo Harjak, et turismi on saarel arenguvõimalusena nähtud juba paar aastakümmet. Seda on kirjeldatud arengukavades ja visioonides kui üht olulist arengusuunda. Kui aga proovida hinnata tulemusi, siis on turismi osakaal Hiiumaa majanduses vaid 2–3 protsenti.
“See on paljude jaoks üllatav number, enamasti eeldatakse suuremat osakaalu,” ütleb Harjak.
Ilmselt ei oska keegi kokku lugeda turismiarenduseks ja Hiiumaa kui sihtkoha turundamiseks tehtud kulutusi, kuid tulemust vaadates ei ole põhjust justkui rahul olla.
Harjak ütleb, et samas peab kindlasti väärtustama kaudseid mõjusid, mis turismiga kaasnevad. Nii näiteks saavad turistidele mõeldud taristut kasutada ka kohalikud. Turistid
aitavad oma ostude ja tarbimisega rahastada piirkonna kaubanduse ja teeninduse arengut või vähemalt säilimist samal tasemel. Turismi positiivseks mõjuks nimetab
Harjak ka kinnisvaraturu toetamist – on ju kinnisvara­hinnad turismipiirkondades kõrgemad ja mahajäetud kinnis­vara osakaal kaduvväike.
“Minu meelest on Hiiumaa turismi edendamisest igal juhul võitnud, vaatamata väiksele numbrilisele panusele majandusse,” ütleb Harjak ja lisab, et turismi kaudset mõju ilmselt tihti ei märgata ega teadvustata.
Hiiumaa turismi eripärad
Harjak juhib tähelepanu ammu teada faktile, et siinset turismi iseloomustab suur hooajalisus – suvel on majutus­kohti puudu ja talvel on täituvus väga madal. Hooajalisus aga ei võimalda väikestel majutus­kohtadel aastaringselt selle tegevusalaga ära elada ja seetõttu on turism paljude jaoks pigem lisategevus.
Teine iseloomulik joon on Eesti turisti suur osakaal – ligi 70 protsenti meil majutatud turistidest on siseturistid. “See omakorda näitab meie nõrkust väljapoole turunduse tegemisel,” leiab Harjak.
“Pigem oleme tugevad sise­maiselt, kus Hiiumaal ja Saare­maal on eksootilise puhkuse­saare maine.”
Just seetõttu peab Harjak läbimõeldud turundust ja hooaja pikendamisele suunatud tegevusi edasise arengu võtmeks.
Ettevõtja: Tuleb eriline suvi
Hiiumaa viimase kahe turismi­suve ühe magneti, etenduse “Mamma lood” ellukutsuja Aivar Viidik on optimistlik. Tema hinnangul on olemas eeldused, et eesootav suvi tuleb saare jaoks eriline. Esimest korda ajaloos liiklevad tipphooajal mandri ja saare vahel kaks suurt parv­laeva, mis kumbki võimelised korraga vedama kuni 150 sõiduautot.
Hea märk on seegi, et juba aasta esimesel kuul oli ühe uue laevaga opereerides ülevedude kasv 20 protsenti. “Võib vaid oletada, milliste rahvahulkadega tuleb meil sel suvel arvestada,” ütleb Viidik.
See aga seab tema arvates kohalikud turismiettevõtjad, toitlustajad ja teenindajad täiesti uude olukorda. “Kas selleks ka valmis ollakse, ei oska öelda, aga see, kes ei suuda seda olukorda ja kõrghooaega ära kasutada, võib sügisel vaid iseennast süüdistada,” leiab Aivar Viidik.
“Isiklikult loodan väga, et Hiiumaa maine kohast, kus ei saa süüa ega toimu midagi, ei leia sel hooajal kinnitust.”

 

Sildid: ,

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411