Reede, märts 10, 2017
 

Ühendus Soela väinal ei paranegi?

Valmar Voolaid
Hiidlaste lootus, et kevadest, kui liinile tuleb uus, spetsiaalselt Triigi ja Sõru vahel sõitmiseks ehitatud laev, saab ühendus Saaremaaga parem, võib osutuda tühjaks lootuseks.
2014. aasta oktoobris arutati Hiiu maavalitsuses, kas uus alus rahuldab sõiduvajaduse Sõru–Triigi liinil või peaks see olema suurem. Toona ütles majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordi asekantsler Eero Pärgmäe, et suvel võib uus laev kõigi soovijate teenindamiseks väikeseks jääda ja pakkus probleemi lahenduseks tihedamat sõiduplaani ja lisalaeva rentimist.
Maavanem Riho Rahuoja sõnastas arutelu lõpuks hiidlaste seisukoha – parem varblane peos kui tuvi katusel. “Läheme varblase peale, aga et ta siis lendaks tihedamini,” ütles maavanem tookord.
Reise sama palju?
Uus parvlaev Soela tuleb liinile paari kuu pärast, kuid ministeerium jätab tellitud reiside arvu sisuliselt samaks. ASga Kihnu Veeteed sõlmitud otselepingus on aastane veomaht ligikaudu 1400 reisi aastas. Lisaks on ministeeriumil õigus lepingu jooksul hanke mahtu muuta 20 protsenti, seda nii reiside arvu vähendamise kui suurendamise poole.
Võrdluseks, et 2015. aastal tehti Sõru–Triigi liinil 1348 reisi ja mullu 1366 reisi.
Vahest on uus laev suurem ja mahutab rohkem sõidukeid kui senine? Tegelikult on veel ebaselge, kui palju autosid Soela pardale mahub.
Ministeeriumi merendustalituse peaspetsialist Gerli Härmsalu sõnul mahutab parvlaev Soela üle kahe korra rohkem reisijaid, kui praegu liini teenindav Subsea Seven ehk 200 vs 86.
Muidugi on tore, kui reisijad ei pea sõitma trümmis nagu Subsea Sevenil, vaid saavad avara salongi, kuid enamasti liigutakse saarte vahel siiski peamiselt autoga. Seega on olulisem autokohtade arv.
Parvlaeva Soela tehnilise kirjelduse kohaselt mahutab alus 22 sõiduautot ehk kaks vähem kui praegune alus. Kreenimiskatsetuste tulemuste järgselt tehtavate arvutuste järgi valmiva laadimisjuhise alusel võiks see mahutada kuni 32 sõiduautot või siis 2 veoautot. “Sõiduautode lõplik mahutavus peaks selguma lähiajal,” lisas Härmsalu.
Praegu liini teenindav Subsea Seven mahutab 24 sõiduautot või 2 autorongi ja 86 reisijat.
Igapäevast laeva­ühendust talvel ei tule
Ka on hiidlased, eelkõige Hiiumaa piimakarjakasvatajad lootnud, et uus laev hakkab kahe saare vahet sõitma aastaringselt iga päev. Ministeerium aga planeerib jätkata senise sõiduplaaniga, mille kohaselt talvel ei toimu reise teisipäeviti, neljapäeviti ja laupäeviti.
Põhjenduseks, et ministeerium lisas mullu oktoobrist detsembrini sõiduplaani ka laupäevased reisid, kuid nende reiside täituvusanalüüs laupäevaste reiside jätkamist ei toetanud.
Hiiumaa piimatootja Sulev Matto, kes müüb piima Saare­maa Piimatööstusele, ütles, et teiste tootjatega võrdsete tingimuste tagamiseks oleks kahe saare vahele vaja laevaühendust vähemalt ülepäeva. “Eks ettevõtja peab riigi suhtumisest tegema järeldused ja oma otsused. Teoreetiline võimalus on tootmismahtu suurendada ja piim mandrile viia, aga sellega kaasnevad täiendavad riskid, muuhulgas finantsriskid,” arutles Matto, kelle talus on kuus piimatootmisega seotud täistöökohta ja 130 lüpsilehma annavad päevas kokku ligi 4300 liitrit piima.
Suveks on sarnaselt varasematele aastatele planeeritud teha kaheksa reisi päevas. “Ministeerium prognoosib liiklusvooge vastavalt varasemate reiside logifailide analüüsile ning arvestab seejuures reisijate arvu mõningase kasvuga,” selgitas Härmsalu.
Hea uudis on, et vähemalt praegu ei ole ministeeriumil plaanis laevaliinil piletihindu tõsta.
Hindu ei saa võrrelda
Kihnu Veeteedega eelmisel nädalal sõlmitud otselepingu maksumus on 784 000 eurot, millele lisandub kaldavoolu- ja kütusetasu teenuseosutaja poolt esitatud arvete alusel.
Härmsalu ütles, et veel kehtivat lepingut otselepingu maksumusega võrrelda ei saa, kuna tegemist on olemuselt väga erinevate lepingutega. “Hetkel kehtiv leping on veoteenuse osutamise leping, mida vedaja täidab enda laevaga, otselepingu puhul on tegemist aga operaator­teenuse osutamise lepinguga, mille puhul riik annab operaatorile teenuse osutamiseks oma laeva. Sellest tulenevalt on kehtiv leping operaatorteenuse lepingust mõnevõrra kallim,” seisab ministeeriumist saabunud vastuses.
Parvlaeva Soela ehitamiseks kulus 9,4 miljonit eurot koos käibemaksuga. 85 protsenti sellest rahast tuli EL ühtekuuluvusfondi kaudu.

 

Sildid: ,

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411