Reede, jaanuar 20, 2017
 

Igapäevaühendus naabersaarega nõuaks lisaraha

Hiiumaa ettevõtjad tahaksid, et laev kahe suursaare vahet sõidaks iga päev, kuid selleks on vaja lisa­raha.
Esmaspäeval oli maavalitsuses arupidamine, kus lennundus- ja merendusosakonna esindajad kohtusid maavanema ja Hiiumaa põllumajandus­ettevõtjatega.
Maavanem Riho Rahuoja ütles, et ettevõtjad ütlesid oma mured üsna otse välja – et lehmad kalendrit ei tunne ja sõiduplaani ei tea – lüpsavad iga päev ja ka piima oleks vaja iga päev ülemere vedada.
Maavalitsuse ühistranspordi­spetsialist Tõnis Paljasma ütles, et liini kasutajate ring on lai, sest töö ja õppimisega seotud liikumist on mõlemas suunas, lisaks toimub Hiiumaa ja Saaremaa vahel arvestatav kaubavedu. Põhiliselt veetakse toor­piima Hiiumaalt Saaremaale ja kuna piimatootmine on suurenenud, oleks ainuüksi piimaveo tõttu vaja tihedamat sõiduplaani.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete nõunik Mihkel Loide ütles, et käesoleva lepingu lõpuni on eelarves raha olemas. Lisaks saab vajadusel tellida lisareise, kui selleks on nõudlust või vajadust. Samas peab lisareiside tellimise juures arvestama riigieelarvelise toetuse määraga. Ka ei toeta üleveo statistika lisareiside vajadust.
Loide ütles, et kuigi eelarve seab otsustele piirid, analüüsib ministeerium esmaspäeval Hiiumaal saadud ettepanekuid graafiku tihendamiseks seoses piima üleveoga. Vastuse neile peaks saama veebruari esimestel nädalatel.
“Uue perioodi vahendid pannakse paika uue riigieelarve koostamisel,” lisas Loide.
Sõitjaid rohkem
Mullu Sõru–Triigi liinil reisijate arv pisut langes, kuid sõidukite arv kasvas. OÜ Väinamere Liinid teenindas 36 889 reisijat ja 15 396 sõidukit,
AS Kihnu Veeteed jõudis aasta kolme viimase kuuga teenindada 3345 reisijat ja 1794 sõidukit. Kokku seega 40 234 reisijat ja 18 741 sõidukit. Aasta varem sõitis Hiiumaa ja Saaremaa vahel 42 389 reisijat ja 17 707 sõidukit.
Suurima sõitjate arvuga kuu oli juuli, kui sõitis 12 379 reisijat ja 4667 sõidukit, kõige vähem kasutatakse sõidu­võimalust oktoobrist märtsini, kui kuus sõidab 1000–1100 reisijat ja 500–600 sõidukit.
Paljasma sõnul on nõudluse pidev kasv toonud väga teravalt esile vajaduse sõiduplaani tihendada, eriti nüüd, kui liinil on väiksem laev. Eriti raske on saada laevapiletit veoautodele, sest laeva kandevõime on väike ja haagisega piimaveok võtab sellest suure osa ära.
Paljasma ütles, et olukorda leevendaks ainult see, kui laev käiks iga päev. Praegu sõidab Subsea Seven kuni veebruari lõpuni neljal päeval nädalas, tehes esmaspäeval, kolmapäeval, reedel ja pühapäeval iga päev kaks reisi.
Sõru–Triigi liinil toimub ka hooajalisi ja juhuvedusid. “Näiteks toob kaks ettevõtjat talveperioodil regulaarselt Saaremaalt Hiiumaale pilliroogu katuste tegemiseks,” selgitas Paljasma.
Paljasma sõnul ei anna praegune sõiduplaan liini tegeliku nõudluse kohta ka päris õiget pilti, sest paljudel ei ole võimalik sõita just neil päevadel, kui laev liigub: “Julgen arvata, et liini keskmine täituvus ei langeks, kui laev käiks iga päev.”
Väike lisaraha tooks lahenduse
Paljasma arvutas, et Sõru-Triigi liini praeguse seitsme­kuulise lepingu puhul on riigi­poolne dotatsioon umbes 800 000 eurot. Suurema osa sellest moodustab püsitasu, mis makstakse vedajale igal juhul. Muutuvosa sõltub reiside arvust ja täituvusest. Kui laev sõidaks iga päev, maksaks see riigile täiendavalt umbes 10 000 eurot kuus, laeva hea täituvuse korral isegi vähem ehk võrreldes igakuise püsi­tasuga on see üsna väike summa.
Ministeeriumipoolne lubadus oli juba 2014. aastal, et uue ja väiksema laeva liinile tulles hakkab see sõitma sagedamini. Praegu, kui liinil on Kõrgelaiust märksa vähem autosid mahutav Subsea Seven, on reiside arv ikka sama.
Mihkel Loide selgitas, et kuna  uue vedaja leidmine Sõru–Triigi liinile osutus arvatust palju keerulisemaks, neli hanget ja kaks kohtuvaidlust, leevendati hanke tingimusi, sest vedajat otsiti talviseks, vähenenud nõudlusega
perioodiks.
Jääolud venitavad sõiduaega
Aasta alguses oli päevauudiste tipus teade, et Hiiumaa ja Saaremaa vahel kurseerival parvlaeval Subsea Seven tekkis tõrge ning laev jäi koos reisijatega saarte vahele mitmeks tunniks triivima. Õnneks oli ilm soodne ja mõne tunniga pukseeriti manööverdamis­võime kaotanud laev sadamasse. Vedaja AS Kihnu Veeteed väitel on parvlaeva  rikked kõrvaldatud ja liiklus jätkub, murelikuks teeb teda aga laeva jäämurdmis­võimekus. “Hilinemisi on juba ette tulnud, kuigi jää pole veel väga paks,” ütles ta.
Paljasma oletas, et raskemate jääolude korral venib ülesõiduaeg palju pikemaks. “Sõiduplaani tihendamine aitaks laevateed paremini lahti hoida, kuid liikuva jää korral pole ka sellest abi,” nentis ta.
Uus parvlaev Soela jõuab liinile eeldatavalt 1. maist. “Arvestades, et laev peaks olema ilmastikukindlam, kasvab kindlasti ka sõitjate arv, sest inimeste kindlustunne on suurem. Selle tõttu oleme üsna kiiresti probleemi ees, et uus laev ei suuda kõiki sõitjaid ära vedada,” leiab Tõnis Paljasma.

 

Sildid: , , ,

Kommentaarid: 1

(kommenteerimine on suletud)

 
  • Priit

    Lõpetaks äkki selle praamimajanduse ära ja ehitaks silla!
    Võidaksid mõlemad saared, selle elanikud ja turistid.

     
     
     
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411