Teisipäev, juuni 14, 2016
 

Uudis köieveost levis üle ilma

Helja Kaptein | Hiiu Leht
Rahvusvahelise uudisteagentuuri Agence France-Presse (AFP) uudist hiidlaste-saarlaste köieveost tsiteeriti üle maailma.
Näiteks korjas uudise kinnitamata andmetel maailma pikimast köieveost üles suur prantsuse leht Le Figaro. Lisaks prantsuse- ja saksakeelsetele Euroopa uudisteportaalidele Luxemburgis, Itaalias ja Austrias, tsiteerisid uudist ka päris kaugete maade uudisteagentuurid Austraalias ning isegi Keenias, Kuveidis ja Namiibias.
Hiiumaa poolseks allikaks oli AFP ajakirjanikule Maris Hellrandile allakirjutanu, kes sündmuspaigal viibis.
Kassari Puhkekeskuse omanik Sander Kopli ütles, et köievedu korraldatigi selleks, et Hiiumaale tähelepanu saada. “Pole ju mõtet üksi oma ettevõtet reklaamida – Hiiumaa kui ühe Eesti saare turundamine leiab laiemat kõlapinda, tuues juurde turiste, aga annab ka kohalikele igapäevaellu särtsu,” ütles Kopli, kelle arvates hakkavad selliste ettevõtmiste vilju saare turismiettevõtjad nautima alles järgnevatel aastatel.
Huvitav on märkida, et kui eesti keeles on tegu rahuliku köieveoga, siis ingliskeelne vaste “tug-of-war-battle” kõlab märksa sõjakamalt ja tähendab vabas tõlkes vedajate-
vahelist sõjalahingut.
Hiidlaste algatatud köieveol olid saartevaheliste vaidluste vältimiseks kohtunikeks kutsutud Vormsi saare esindajad, kes pidid merel köieveo alguse tähistamiseks raketi õhku laskma.
“Meelehead meile pole kummaltki poolt pakutud,” kinnitas kohtunik Urmas Pau enne mereleminekut, et asi on aus. Salaja ütles ta, et oli tegelikult hiidlaste poolt, sest väiksemad hoiavad ikka kokku. Teine kohtunik Ove Koska lubas, et pärast võistlust tulevad nad sinna kaldale, kus on kõvem pidu.
Maailma pikim köievedu jäi viiki
Laupäeva õhtul veetigi üle Hiiumaa ja Saaremaa vahelise Soela väina 10 kilomeetri pikkune köis, et  saared omavahel kokku tõmmata.
Köievedamisele registreerus Sõru sadamas 559 inimest, lisaks olid kohal sajad pöidlahoidjad. Saaremaal pani nime kirja 608 köievedajat.
Hiidlased said köit tõmmata koguni kaks korda. Kuna maa peal olnud köieosa oli oma pool kilomeetrit pikk ja ruuporihääl tuulise ilmaga selle lõpuni ei kostnud, hakkasid hiidlased innukalt vedama enne, kui vormsilased mere peal kahelt poolt toodud köied kokku sõlmida jõudsid. Liiga agaratele vedajatele anti stopp-käsklus ja köis tõmmati tagasi. Läks paarkümmend minutit ja kui taeva alla tõusis roheline signaalrakett, algas õige köievedu.
Algul soosis ilm pigem hiidlasi, kuid tõmbemomendil oli eelis saarlastel, sest tugev tuul püüdis Hiiu saart Saaremaale lähemale lükata. Kuskil kümme minutit jõuti vedada, kui köis katkes. Kaldale see info kohe ei jõudnud ja mõlemal pool jõuti rõõmustada, et teise poole vedajad on juba otsaga meres – köis annab järgi!
Köievedu hiidlaste-saarlaste vahel jäi viiki, kuna köis katkes Soela sadama lähedal kivide juures. Kuigi füüsikud ennustasid ammugi ette, et köis katkeb, tahtsid tösised saarlased ja itud hiidlased seda siiski järele proovida.
“Ütleme nii, et tulemus on igatepidi rõõmustav, sest võitjaks jäi sport,” naeris üks peakorraldajatest Tanel Lips. “Viik ei olnud planeeritud, köie purunemine samuti mitte, aga see oli ka üks võimalikest stsenaariumidest,” nentis Lips, et kolm kuud kestnud ettevalmistus lõppes 10minutilise sikutamisega.
Mõlemal kaldal jätkus melu rõõmsa simmaniga. Sõru sadamas tegi õhtujuht Kristjan Arunurm saarlastele ettepaneku, et kui saarte ühendamine köie abil ei õnnestu, võiks hakata kivi kivi haaval tammi ehitama. Veel laekusid ettepanekud, et Soela väina võiks võidu ämbritega tühjaks tõsta või siis vedada köit talvel, kas siis jää pealt või alt.

 

Sildid:

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411