Teisipäev, juuni 16, 2015
 

Kuue aasta töö lõpusirgel

Helja Kaptein | Hiiu Leht
Lauka külas, kunagise Kõrgessaare kolhoosi angaaris, on kuus aastat seisnud kalurikolhoosi Hiiu Kalur vana lestalaev, mis kuu lõpul peaks taas merele pääsema.
Eestis projekteeritud ja Tallinnas kolhoosidevahelises laevatehases ehitatud väiketraali ümberehitus algas 2009. aastal. Algatajateks MTÜ Halulaev ja tollane Kõrgessaare vald.
Niinimetatud lestalaev, mille pikkus 15 m, laius 3 m, on nüüd ümber ehitatud kahemastiliseks purjekaks, millel purjepind 100 m2. Valmiv alus kuulub MTÜle Halulaev ja saab pardale võtta kuni 12 sõitjat.
Aluse kodusadamaks jääb ilmselt Kõrgessaare sadam, aga vette lastakse see pärast jaanipäeva Kärdla sadamast. “Puhtpraktilistel põhjustel: Kärdla sadamas on slipp, kust saab ka sellise suure aluse vette lasta,” selgitas MTÜ Halulaev eestvedaja Ain Tähiste.
Nagu laialt tuntud Hiiu halulaeva projektil puhul, on ka lestalaeva eesmärk Hiiumaa ümbruse avastamine ja mereturismi arendamine.
“Tahaks ka sellest laevast teha õpiprojekti, et noored saaksid tulla vanaaja purjelaeva ja purjetamiskunsti saladusi omandama,” lisas Tähiste.
Emapuu ja magus laevalagi
Tähiste meenutas algust, kui seesama alus oli hea hinnaga Kõrgessaare sadamas saada ja neile tundus, et laevast on üle poole veel alles. Pärast selgus ostjate ehmatuseks, et 99 protsenti laevast enam ei olnud kasutuskõlblik. Küll püüti võimalikult palju laevaosi taastada, aga lõpuks jäid alles vaid emapuu ja tükk vöörtäävi, ülejäänud laevaosad on kõik uued.
Laev on siiski unikaalne ja taastamist väärt, sest Tähiste sõnul pole Eestis meie mere jaoks toodetud laevu eriti palju kuna vähe neid ehitatigi.
Lestalaeva taastamist veab meister Marek Rätsep, kel aastate jooksul olnud abis hulga vabatahtlikke ja mõni töömees ka. Projektide koostamine ja toetuste otsimine on aga olnud Ain Tähiste töö. “Kirve ja peitli najal ei valmi laev, natuke on kirjatööd ka vaja,” ütles Tähiste.
Parasjagu on Rätsepal käsil viimaste tööde lõpetamine: emapuu kaitseks paigaldatakse kiiluraud, laevakere viimane viimistlus ja masinate pealepanek.
“Kõige raskem oli laeva taastamise juures algus – asjade väljamõtlemine ja kontroll, mida vahetada tuleb,” rääkis Rätsep. “Edasi juba käis töö loogiliselt, laevaehituse põhimõtete järgi.”
Laeva lagi on halli, servad valget värvi ja kere mustaks tõrvatud. Selleks, et värvitud laevalagi libe ei jääks, tuli seda karestada. Rätsepa sõnul kulus selleks tööks kolm kilo suhkrut, mis värvi sisse pandi.
MTÜ Halulaev teine suurettevõtmine, kahemastilise kaljase ehitus jätkub sügisel Suursadama ellingus. Vette tahetakse ajaloolise, hiidlaste poolt halulaevaks hüütud kaljase koopia lasta järgmisel aastal.

 

Sildid:

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411