Teisipäev, märts 3, 2015
 

Palo käivitas Poolas uute parvlaevade ehituse

Tallinna Sadam
Nädala eest algas Poola sadamalinnas Gdanskis suurejoonelise teraselõikamise tseremooniaga tõeline praamide ehitustöö.
Pidulikust sündmusest said osa AS Tallinna Sadama (TS), majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ja Remontowa laevatehase esindajad.
Päikesepaistelisel reedehommikul Gdanski läbiva Motlawa jõe juurde jõudes ennustas ennelõunane aeg vaikset ja kruvivat pinget. Kuigi inimesi liikus vähe, oli kohale saabunud eestlaste delegatsiooni seas tunda hinges vabisevat värinat päeval ees ootavate sündmuste osas.
Mõned tunnid enne Remontowa laevatehasesse sõitu sai veidi ringi jalutada. Põnev oli näha mitmeid nimetatud laevatehases valminud aluseid, mis Gdanski vanalinna läbiva jõe kaldal dokis seisid. Kindel tunnistus, et Remontowa laevatehas on üks suuremaid Euroopas, mis on võimeline kõik tööd algusest lõpuni – tehnilisest joonisest peenemate disaini- ja sisustustöödeni – oma sõsarfirmadega grupisiseselt ellu viima.
Tehase juhataja Andrzej Wojtkiewiczi sõnul tähistatakse tänavu 70. sünnipäeva. 1945. aastal alustati väikeste laevade ehitamisega, 1950ndatel spetsialiseeruti mereväe- ja kalalaevadele, palju valmis Poola ja Venemaa tellimusel. 2000. aastatel asetas Remontowa rõhu mitmeotstarbelistele rannalähedastele abistavatele alustele ning auto- ja reisiparvlaevadele.
Nii valis ka AS Tallinna Sadam üheks partneriks suursaari ja mandrit teenindavate laevade ehitamiseks just Poola laevatehase.
Võimas laevaehituslinnak
Reedel viis seltskonna külalisi Eestist ringkäigule väikesele osale 150hektarilisest laevatehase territooriumist projektide elluviimise osakonna juhataja Krzysztof Gerowski. Ta rääkis, et Remontowa grupis on kokku 25 ettevõtet, mis omavahel seotud. Samas on loodud tingimus, et 50 protsenti tootmisest peab minema turule n-ö grupist väljas. Nii valmistatakse näiteks mööblit lisaks laevadele ka luksushotellidele ja sarnaselt peavad teise suunitlusega firmad looma toodangut teistele turgudele ja laevafirmadelegi.
Dokis jäi silma paar parajasti värvimisfaasis olevat alust. Ühe erilisemana on parajasti töös veel veealuseid kaableid paigaldav erilaev ja üks rahvusvaheliselt ülisalajane töö. Kokku 19 projekti, mis peaksid 2016. aasta lõpuga valmima, nagu ka praamid Väinamerre.
Pärast ringkäiku dokkides suundusime edasi Remontowa krundi algusesse, kus suuremas tehases oli ees ootamas teraselõikamise tseremoonia. Poolakad olid valmistunud põhjalikult: paarikümnemeetrine jalgtee maja eest terasplaatide vahelt töökoja peaukseni oli kaetud punase vaibaga ning ääristatud kuldsete postide ja kuningliku köiega. Vaiba alguses ühel poole Eesti, teisel Poola rahvuslipud. Tseremoonia puhuks oli saatjaskonnaga kohale sõitnud majandus- ja taristuminister Urve Palo. Ministrile sai osaks auväärne esimene vajutus rohelisele nupule, mis käivitas teraselõikamise masina ja laseriga joonistati terasplaadile esimesed kolm ringi.
Tugev ja usaldus­väärne koostöö
Palo viitas oma tervituskõnes Eesti ja Poola seotusele Läänemere kaudu, mis toiminud aastasadu ammu enne seda, kui tekkisid riikide ühendused rongide, laevade või elektronpostiga. Minister nimetas seda kõige olulisemaks rahvusvahelistesse liitudesse, nagu Euroopa Liit, OECD ja NATO kuulumise kõrval, kuna ühendus mere kaudu on olnud kõige pikaajalisem.
“Oleme jõudnud punkti, kus sidemed eestlaste ja poolakate vahel on tugevamad kui eales varem. Selle tunnistuseks ehitatakse Poolas Eesti jaoks kaks oivalist laeva ja ma soovin tänada  kõiki suurepärase koostöö eest,” sõnas ta oma tervituskõnes poolakatele.
Laevatehase juhatuse esimees Wojtkiewicz ütles, et tal on suur au tähtsal teraselõikamise tseremoonial eestlasi tervitada. “Suure rõõmuga kuulutan alanuks kahe modernse auto- ja reisi­parvlaeva ehitamise Eesti ettevõtte AS Tallinna Sadam jaoks. Oleme uhked, et meid hinnati mitmete teiste laevafirmade konkursil parimaks ja laevade omanik (TS – toim) usaldab meid tehtud investeeringuga. Me anname oma parima, et tõestada seda õiget valikut. Vastutasuks tellija usaldusele tasume kõrgeimale kvaliteedile vastava kahe kaasaegse praamiga,” sõnas Poola laevaehitus­gigandi juhatuse esimees.
Teraselõikamise tseremoonia järel oli päevakavas veel ühe taanlastele ehitatud aluse vettelaskmine. Selle olid päevast külaskäiku ette valmistanud poolakad kavva võtnud, et näitlikult esitleda olukorda, mis tuleva aasta kevadel Eesti riigile ehitatud aluseidki ees ootab. Vettelaskmiseks paluti appi minister, kes kindla kirvehoobiga vallandas dokis seisnud aluse, mis paari sekundiga kiirelt vette prantsatas ja võimsa plärtsatuse saatel oma veeristsed sai.

 

Sildid:

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411