Teisipäev, detsember 9, 2014
 

Oodatakse arvamusi uute laevade kohta

Tallinna sadama juhatuse liige Allan Kiil käis novembri lõpus Hiiu- ja Saaremaal tutvustamas uusi parvlaevu ja ootab nüüd ka saareelanikelt tagasisidet.
Tallinna sadama nõukogu esimees Remo Holsmer saatis novembri lõpus Hiiu ja Saare maavanemale ning mõlema saare omavalitsuste liidule kirja. Selles kutsub ta 15. detsembriks andma tagasisidet uute laevade kohta ja tegema ettepanekuid, millega arvestada parvlaevade projekteerimis- ja ehitusprotsessis.
Maavanem ütles, et plaanib veel sel aastal kohtumist ühe hiidlasest eksperdiga, kelle Tallinna sadam on palganud nõuandjaks uute laevade projekteerimisel ja ehitamisel.
Ka pöördus ta lehelugejate poole üleskutsega anda teada, millised on ootused uutele laevadele. “Meil on veel võimalus uute laevade sisekujunduses ja ruumide planeerimises kaasa lüüa,” kinnitas maavanem.
Ettepanekud võiks saata otse maavanemale või ka Hiiu Lehe toimetuse meilile hiiuleht@hiiuleht.ee, panna Tuuru maja ukse juures asuvasse Hiiu Lehe postkasti või saata aadressil Vabrikuväljak 1, Kärdla, Hiiu Lehe toimetus, kust need siis edasi saadame.
Laevad võrdsed
Hiiumaa ettevõtjate liidu juht Tanel Malk ütles esitluse järel, et talle tundub esmapilgul, et laevade ehitusliku poole pealt ei ole väga põhimõttelisi muutusi tulemas: “Hiiumaa ettevõtjate jaoks, ma arvan, ei oma olulist tähtsust, et võrreldes praeguste praamidega, on uued laevad natuke pikemad või mõni muu parameeter on siit-sealt muutunud. Oluline on see, et laevade autode- ja reisjatemahutavus on Hiiumaa liinile piisav.”
Maavanem Riho Rahuoja tõdes, et projekteeritud laevad on väga sarnased praegu liine teenindavate alustega.
Nii Malk kui Rahuoja soovisid, et uue laevaga võiks sõiduplaan Hiiumaa liinil olla tihedam. “Juba praegu on näha selged kitsaskohad. Näiteks laupäevane kuuetunnine intervall ja Rohuküla reedeõhtused väljumised,” ütles Malk. “Oluline on jälgida trendi, et teeninduse kvaliteedi kasvamisel kasvab ka kasutajate ehk ülesõitjate arv. Seda on näidanud praeguse vedaja kogemus,” lisas Malk.
Mõlemad soovisid, et ülesõiduaeg võiks olla senisest kiirem – näiteks üks tund. Praegu sõidab laev ühe otsa tunni ja veerandiga, kuid mitte nii väga ammu oli ka aegu kui sõiduajaks oli poolteist tundi.
Allan Kiil kinnitas, et nemad on pakkumise teinud arvestusega, et laev sõidab 12 miili tunnis ja sellega sõidaks Hiiumaa otsa ka tunniga ära. “Muidugi on väga suur vahe, kas sa sõidad 13–14 miili tunnis või sõidad 10 miili tunnis, aga meil ei ole küsimust – kütusekulu näitame ministeeriumile nagunii eraldi.”
Praeguste laevade maksimumkiirus on 16 sõlme, uutel 15.
Laevade disainist
Hiiumaal oli Kiil 18. novembril, Hiiu Leht tutvustas uusi laevu juba 7. novembri lehes. Lühidalt veel mõned faktid nelja uue laeva disainist Allan Kiili esituses.
Uus laev on pikem ja laiem kui praegune, süvis on sama – 4 meetrit. Laeval on seitse tekki. Põhitekk võtab vastu 10 autorongi, maksimaalselt 12 – seega sama palju kui praegustel laevadel. Uuel laeval trümmi sõitma ei pea, põhitekil on väike langus. Kahes pardas olevatele lisatekkidele tuleb sõita üles. Lisatekid ei ole liigutatavad ja talvel need ei jäätu, kuna on soojendatavad. Uues laevas on autokoha laius 2,4 m, praegusel alumisel tekil 2,2 m, ülemisel 2,46 m.
Peatekk on 700 ruutmeetrit, teisel tekil on lisaks meeskonna kajutitele 50ruutmeetrine laste mängutuba. Kokku on uue aluse reisijateala
750 ruutmeetrit, praegustel 700 ruutmeetrit. Istekohti on uutel laevadel 460, st nii palju kui hankes küsiti, ja vajadusel saab neid lisada.
Uute laevade mootorite võimsus on 5680 kilovatti, praegustel tema andmetel 5600. Kiili sõnul võimsus loeb, aga tähtis on ka see kui palju trasterid n-ö välja annavad. Ta selgitas, et kuna uute laevade trasterid on raskemad, on need 800 kilovatti võimsamad kui praegustel laevadel. Kiili sõnul on uus laev seetõttu tugevam, ka jääoludes.
Uute laevade lubatud tippkiirus on 15 sõlme, praegustel tuulelaevad.ee lehekülje andmetel 16 sõlme, tegelik kiirus, millega sõidetakse,
10 sõlme ringis.
Uute laevade mootorid saab tulevikus vahetada gaasiga töötavate vastu.
Uutele laevadele tulevad elektriautode laadimiskohad, lift, pood, kohvik ja istumisala, toitlustamine ja 90 ruutmeetrine köök. Mõeldakse ka sellele, kuidas lahendada loomade hoiuala.
Plaan on teha laevad erivärvilised ja laevade sisustuses kasutada kohalikke lugusid, näiteks hiiu vägilasest Leigrist ja saare vägilasest Tõllust, tuletornidest või saarte loodusest.
AS Tallinna Sadam tütarettevõtted TS Laevad ja TS Shipping võitsid majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi korraldatud hanke parvlaevaliikluse opereerimiseks Virtsu– Kuivastu ning Rohuküla–Heltermaa liinidel alates 1. oktoobrist 2016.

 

Sildid:

Kommentaarid: 1

(kommenteerimine on suletud)

 
  • urmas selirand

    Urmas Selirand

    Asi ju selge, et vähema mahutavusega parved meid ei saa rahuldada. Kus on siis parem kvaliteet kui üleveo kvantiteet, mis meile tähtsaim, järsult kukub? Kiiremini need ju sõita ei saa ja Hiiumaa õigustab taas oma seni veel ikka kestvat mainet – sinna ju ei saa.

     
     
     
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411