Teisipäev, november 18, 2014
 

Türgi laevaehitaja: uued praamid valmivad õigeaegselt

Jan Jõgis-Laats
Reedel täpsustasid Tallinna Sadama esindajad ja Türgi laevatehase projektitiim uute laevade ehitamise detaile Tallinnas.
ASi Tallinna Sadam peakontoris kohtusid nõupidamiseks uute laevade ehitamisega seotud spetsialistid. Kohal olid Norra projekteerimisfirma LMG Marin, Türgi laevatehase Sefine ja kohaliku riigiettevõtte esindajad.
Kohtumise eesmärk oli kolme osapoolega üle vaadata projektiplaanid ja leppida kokku täpsem edasine asjade käik ajalises mõõtmes.
LMG Marin tegevjuht
Torbjörn Bringedal rääkis, et suursaarte ja mandri vaheliste laevade ehitamiseks on välja valitud Türgi laevaehitajad, kellega on edukalt koostööd tehtud 2012. aasta algusest. Lisaks Tallinna Sadama tellitud kahele laevale on norrakatel türklaste juures töös olnud neli laevaehitusprojekti, millest kahe tulemusel laevad juba meredel seilavad ja tema on senise koostöösuhtega igati rahul.
Kui traditsiooniliselt on laevaehitusturg pigem Põhja-Euroopa pärusmaa olnud, siis Türgi pakub Norra, Poola ja Eesti laevaehitajate kõrval Bringedali sõnul väga head hinna ja kvaliteedi suhet. Uue projekti andmisel türklastele sai otsustavaks seni edukalt toiminud koostöö ja hea klapp.
Sefine laevatehase tegevjuht Süleyman Akin Tuzcuoglu
kinnitas äripartneri sõnu ja ütles, et töö norrakatega läheb ladusalt. “Norralastel on väga hea tööeetika, neil on kõrged standardid ja juriidiline taust on väga range. Meie oleme selliste tingimustega harjunud,” tähendas ta tõsiselt. Sefine ongi võtnud sihiks hoida kõrget taset nii töötajate professionaalsuses, tehniliste võimaluste osas kui kvaliteedis üldse.
Suursaarte ja mandri vaheliste laevade ehitamiseks pöördus Bringedal türklaste poole käesoleva aasta suve hakul. Oktoobri lõpuks olid koostöölepingul allkirjad all ja ees on siht septembris 2016 kaks laeva AS Tallinna Sadamale üle anda.
Allhankijad Türgis
Laevafirma projektide tehnilise poole eest vastutav Sebahattin Satir selgitas täpsemalt erinevaid faase laevaehitusprotsessis. “Praegu on disainifaas, märtsis-aprillis sellega lõpetame, siis jätkuvad terasetööd, lõikamine ja tootmine,” täpsustas ta.
Türklased teevad koostööd ka mitmete allhankijatega, kes kõik on Türgi päritolu. Partneriteks on terasetööstused, torutöid ja elektritöid tegevad ettevõtted. Kuigi varem on türklased öelnud, et teevad ainult ise oma laevadele disaini, siis seekord jäeti visuaalse ilme loomine Norra projekteerimisfirma jaoks. Tuzcuoglu põhjendab: “Norralased tunnevad piirkonda paremini ja on ka paremini kursis sellele iseloomulike eelistuste ja eripäradega.”
Bringedal hindas AS Tallinna Sadama esindajaid ja märkis, et nende fookus laevade tellimisel on õige. “Nad soovivad kõige paremini teenindada kohalikke olusid ja avalikkust. Selline lähtekoht ise on aluseks väga hea toote loomisele,” sõnas ta.
Veel lubas ta uute laevade välisilmest rääkides, et reisijatele mõeldud avalik ala saab olema mugav ja hästi liigeldav, nii et tekib õhuline ruumiplaneering, kus vajalikud müügi- ja toitlustusalad on reisijate teki keskel. Oluliseks pidas ta ka efektiivset logistikat, et inimesed saaksid hõlpsasti laevas üles-alla liikuda, leida koha istumiseks ja pääseda ebamugavatest järjekordadest. Disainiprotsessi kaasatakse ka sisekujundajaid, et lisada praamidele veidi kohalikku identiteeti.
Sefine tegevjuht märkis, et ühe olulise muudatusena tuleb reisijate tekile praegusest suurem lasteala ja ta oli huvitatud ideest kontrollida, kas annab ehk tualettruumidesse tuua Türgi hõngu ja kasutada ühe võimaliku materjalina marmorit.
Kuni 120 töötegijat
Erilisi üllatusi Türgi laevaehitajate sõnul projekti tellimise ja läbirääkimiste käigus seni olnud ei ole. Usutakse, et kõik sujub plaanipäraselt, tööde faasis on arvestatud ka vajalike puhveraegadega, mille hindamiseks kogemust jagub. Tehniline juht Satir sõnas, et suurim risk võib olla ainult tellija, kui peaks tekkima muudatusi või tuleb uusi nõudmisi. “Oleme lepingu alla kirjutanud, kõik on määratletud, kui seda järgime, ei tule probleemi,” lisas ta lõpetuseks.
Spetsiaalselt suursaari ja mannert teenindavate laevade ehitamiseks teevad tööd viis Sefine laevafirma meeskonnajuhti, töölisi on põhitiimis lisaks 50 jagu, tipphetkedel küünib tööetappide lõikes seotute arv kuni
120 töötajani.
Kohtumise lõpusirgel toonitas Tuzcuoglu, et nende tiimi ja firma eesmärk on ehitada parimad võimalikud laevad praeguste asemele ja teha seda kogu hingega. “Usume, et uute laevadega ei teki probleeme ega juhtu viperusi,” märkis mees.

 

Sildid: ,

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411