Reede, november 7, 2014
 

“Riigiparvlaevade” ja SLK laevade võrdlus

norled.no
Tallinna Sadam sõlmis uute laevade ehituslepingud, olemasolevate ja tulevaste laevade näitajate võrdlusest selgub, et need on üsna sarnased.
AS Tallinna Sadam avalikustas, et nende tellitud parvlaevad (PL) on 114 m pikkused ning mahutavad 150 sõiduautot või kümme autorongi (st treilerid pikkusega 19,2 m) pluss
62 sõiduautot. Võrdluseks, et PL Muhumaa on 97,8 m pikkune ning mahutab kuni 160 sõiduautot.
Sõidukite hulk, mida uus laev pardale võtta suudab, vastab opereerimise riigihankes nõutule ja mõnevõrra isegi ületab seda. Nõutud mahutavus on vähemalt
150 sõiduautot või kümme autorongi. Viimasele võimaldab uus laev lisaks paigutada veel 62 sõiduautot.
Ka reisijakohtade hulk siseruumes ületab hankes nõutut – peab olema 400, tuleb 464. Päästevahenditega varustatud sõitjakohti saab parvlaevadel olema kokku 600, mis on võrdväärne praeguste parvlaevadega.
Tallinna Sadama edastatud andmetel saab uuel laeval kindlasti olema ka lift ja laste mängunurk ehk samad tingimused, mis olemasolevatel laevadel. Vajadusel lubatakse leida lahendus ka lemmikloomadega reisijatele tingimuste loomiseks.
Uuel laeval kaks ripptekki
Uus laev on 16 m pikem ja 70 cm laiem. “See, et meie laevad on pikemad ja madalamad, peaks tagama hea merekindluse,” ütles ASi Tallinna Sadam juhatuse liige Allan Kiil.
Süvis on uutel laevadel sama kui praegustel ehk 4 meetrit. Mahutavus on uutel enam kui tonni jagu väiksem. “Väiksem kogumahutavus tuleneb eelkõige sellest, et meil ei ole kinnist autotekki,” selgitas Kiil ja märkis, et tavaliselt on kogumahutavus aluseks sadamatasude määramisel.
Norralased pakkusid Tallinna Sadamale laevaprojekti alusena LMG Marin projekti 165-DEG. Firma tegevjuht Torbjørn Bringedal ütles Postimehele, et projekti kohandatakse eestlaste vajadustest lähtuvalt. Mainitud projekti järgi on seni ehitatud kaks laeva, mis kannavad nimesid Hardanger ja Ryfylke. Need sõidavad Norledi firma all Norra edelarannikul.
Ryfylke, mille kohta veebis päris hea ülevaade, on viie täispikkuses reaga põhitekiga ja ühe ripptekireaga parvlaev. Allan Kiil rääkis Hiiu Lehele, et nende tellitavatel laevadel on teine korrus ehk ripptekid mõlemal pool pardas.
Praegu Heltermaa–Rohuküla ja Kuivastu–Virtsu liinidel kurseerivatel parvlaevadel on sõidukite tarbeks kaks tekki. Üks neist kinnine ja
n-ö laeva kõhus, teine osaliselt kaetud avatekk. Laevade projekteerimise ajal tõi Saaremaa Laevakompanii sellise lahenduse plussina välja võimaluse sõidukite üheaegseks peale- ja mahalaadimiseks.
Sobivad sadamatega
ASi Tallinna Sadam nõukogu esimehe Remo Holsmeri sõnul tutvustasid nad uute parvlaevade projekti ja tehnilisi andmeid Kuivastu, Rohuküla, Virtsu ja Heltermaa sadamate haldaja ASi Saarte Liinid esindajatele.
ASi Saarte Liinid juhatuse liige Peeter Oopkaup ütles Hiiu Lehele, et kui projekteerimisel arvestatakse olemasolevate sadamate kaide ja rampidega, ei ole uute laevade jaoks vaja mingeid ümberehitusi teha. “See, et laev on natuke üle kai otsa, ei ole mingi probleem,” lisas ta uute laevade pikkust kommenteerides.
2010. aastal kui liinile tuli Saaremaa Laevakompanii tellimisel ehitatud PL Muhumaa, tuli Virtsu, Kuivastu, Rohuküla ja Heltermaa sadamad uute parvlaevade teenindamiseks ringi projekteerida ja ehitada.
Tippkiirused sarnased
Milline saab olema Tallinna Sadama tellitud laevade ülesõiduaeg parvlaevaliinidel, pole veel teada. Nelja diiselmootoriga (koguvõimsus 5200 kW),
laevade arvestuslikuks käidukiiruseks on pakutud 12 ja tippkiiruseks üle 15 sõlme.
Lehel tuulelaevad.ee nimetatakse PL Muhumaa kiiruseks 16 sõlme. Praegu tegelikult kasutatav on ilmselgelt väiksem. Kuna üks sõlm võrdub 1,852 km/h, oleks 12sõlmelise keskmise sõidukiirusega võimalik Hiiumaa ja mandri vahelised 22 km läbida ühe tunniga. Väinamere Liinid sõidab seda vahet teatavasti tunni ja 15 minutiga, sõltumata 5400 kW mootorite koguvõimsusest ja suuremast võimalikust sõidukiirusest.
Ei vasta strateegiale
Riigihankes on nõutud, et reisile kuluv aeg Heltermaa–Rohuküla liinil ei tohi ületada 90 minutit, sealjuures ülesõiduaeg ei tohi olla pikem kui
75 minutit. Nendele tingimustele vastavad mõlema ettevõtte laevad.
Kahjuks on majandus- ja kommunikatsiooniministeerium hankesse sõiduaja tingimust seades läinud mööda hiidlaste arengueesmärgist – parvlaeva ülesõiduaeg on kuni üks tund. Sellise eesmärgi seadis Hiiumaa omavalitsuste liit 2013. aastal vastu võetud “Hiiumaa arengustrateegias 2020+”.

 

Sildid:

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411