Teisipäev, juuni 17, 2014
 

Metsaülem: Metsatee pole rallitamiseks

Helja Kaptein | Hiiu Leht
Kolmapäeval võtsid riigimetsa majandamise keskuse (RMK) esindajad vastu vastvalminud metsa väljaveotee, mida autoomanikud kihutades juba rikuvad.
Peatöövõtja OÜ Nurme Teedeehitus jõudis 6,5 km pikkuse ja kolmest lõigust koosneva metsatee valmis enne tähtaega. Nüüd on Lõuna-Karjaselja 2,5 km pikkune, 3,5 km Sipelgamaja tee ja 590meetrine lõik Vabaduse tänava lõpust kasutusvalmis. Paraku on lisaks jalgratturitele, kepikõndijatele ja matkajatele tee üles leidnud ka isehakanud “rallisõitjad”.
“Kurb on näha, et meie seas on inimesi, kes teiste tööd ei pea mitte millekski,” ütles teeehitusel järelevalvet teinud Ülo Lindjärv.
Olukord on murettekitav, sest juba praegu on tuletõrjetiigi äärne plats autode ja ATVdega ringirallitamisest trepiline. Samuti on sinna loobitud sodi.
“Sellel teel kihutades on ka õnnetus kerge tulema,” hoiatas Hiiumaa metskonna metsaülem kitsa ja käänulise ning puudega palistatud tee ohtude eest. “Noored mehed, tulge mõistusele!”
Lindjärv ütles, et ilmselt peab RMK hakkama oma taristut kaitsma, paigaldades probleemsetesse kohtadesse rajakaamerad.
RMK uuendab teedevõrgustikku selleks, et liigelda raskete metsaveokitega ka ajal, kui vallasisesed kruusateed on pehmed ja liikluseks suletud, ning et siis ei jääks puidu väljavedu katki.
“Me ei lõhu siis nõrgemaid valla teid, vaid kasutades oma spetsiaalselt selleks ehitatud metsateid, saame puitu sadamasse vedada,” selgitas Lühi.
Siiski pole metsatee vaid RMK kasutada, seda mööda saavad ka erametsaomanikud oma puidu metsast kätte, ainult et nad peavad tee kasutamiseks luba küsima. Kasutamine on tasuta, aga juhul kui tee lõhutakse, tuleb see taastada.
Valmis väärt liiklussoon
Valminud metsatee laius on 4,5 m ja see on kahekihiline; all on 25 cm looduslikku ja peal 15 cm purustatud kruusa. Nende all georiie, mis laseb läbi vee, aga mitte kruusakihti, et kallis kruus ei kaoks aluspinnasesse. “Tulevikus hoiab see kokku remondikulusid, sest kogu teele veetud materjal püsib, kaob vaid tolmuna või märjal ajal mudapritsmetena,” ütles teeprojekti autor Peeter Lond.
Ta lisas, et georiide paigaldamine on otstarbekam ja odavam kui tee remontimine. Looduslik pinnas lihtsalt pole nii tugev, et kannataks välja tänapäevase raske metsaveotehnika.
Metsateele ehitati 18 truupi vee juhtimiseks. Teel on ka viis laiemat osa ehk möödasõidukohta ja mahasõidud 30 m pikkused, et veokid teele sõites seda ei lõhuks. Samuti on tee äärde kaevatud 75×20 m tuletõrjetiik.
Esimest korda ehitati teed Kapasto karjääri kruusast, mida siduvuse parandamiseks segati mandrilt toodud saviga. Teeehitaja Andrus Aidla rääkis, et sideaine veeti kohale Ungru karjäärist Läänemaal. Varem on kõik Hiiumaa teed ehitatud Partsi karjääri kruusast, mis on kallim.
“Odavam oli mandrilt segamiseks lisamaterjali vedada kui teeehituseks sobilikku kruusa osta,” selgitas Lembit Lühi. Tema andmetel on Hiiumaa teede ehitus  mitmeid kordi kallim kui mandril, sest kohalik kruus on kallis. Teeehituseks sobivaid kruusakarjääre haldab Hiiumaal OÜ Hiiu Teed.
Tööd osutusid pakutud hinnast odavamaks ja ehitaja suutis 11 200 eurot objekti hinnast kokku hoida. Kokkuhoid tuli sellelt, et kraavid hakkasid kenasti tööle ja viimureid polnud vaja ehitada ning Vabaduse tänava otsa polnud teele vaja ehitada topeltpõhja.
Tee garantiiaeg on kaks aastat, selle aja jooksul peab ehitaja parandama ehitusvead. Amortisatsiooniajaks 30 aastat, aga ehitaja hinnangul võib see kesta ka 50 aastat juhul, kui seda meelega ei lõhuta.

 

Sildid:

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411