Neljapäev, aprill 24, 2014
 

Siseturist kasvatab käivet

Helja Kaptein
Hiiumaa suurim turismiettevõte OÜ Mainegrupp on 13 aastaga oma äridesse investeerinud kolm miljonit eurot, kasvatab nüüd täituvust ja käivet ning ütleb optimistlikult, et ka siseturistid on jälle kulutama hakanud.
Perekond Tiina ja Sander Kopli turismiäri algas aastal 2001, kui saarel soetati esimene hotell, Liilia Käinas. “See oli puhtalt perekondlik emotsionaalne otsus: pidasime abikaasaga nõu ja mõtlesime, et miks mitte proovida,” meenutab Sander Kopli.
Sealt said nad tema sõnul kätte ka kooliraha, kuidas ja mida majutusettevõttes teha ja mida mitte. Nüüd, mitme majutuskoha omanikuna, läheb neil sellevõrra lihtsamalt. “Ettevõtlus on meil õnneks perekonna elustiiliks saanud,” sõnab Kopli.
Kopli ütleb, et investeeris turismisektorisse, kuna turism on üks saare väärtusi. “Olen seda meelt, et Hiiumaa peab oma ressursse kasutama,“ ütleb ta ning lisab, et talle meeldib töötada just inimestega ja inimeste heaks.
Kassari kergitab käivet
Hiiumaa turismiäridesse investeeritud 3 miljonist eurost lõviosa on kulunud Kassari puhkekeskuse väljaehitamiseks – lisaks hotelli juurde kuuluvale konverentsisaalile on seal grillipaik ja restoran Lest & Lammas. Veel kuuluvad perekonnale hotellid Liilia ja Lõokese, ööklubi Carriba, Kassari pood koos maja teisel korrusel asuva külalistemajaga ja Kassariotsa puhkemaja. Lisaks pakub Sander Kopli Kärdlas ja Käinas ka mootorikütuseid kaubamärgi Jetoil all.
Aktiivne investeerimisperiood hakkab ettevõtte jaoks lõppema ja mullu kasvas käive juba tublisti: majutuse käive 2012. ja 2013. aasta võrdluses 25 protsenti, ka grillipaiga Lest & Lammas käive kasvas samas suurusjärgus. Kõige paremad ongi praegu Kassari puhkekeskuse täituvus ja käive, suvel teeb head käivet ka Lest & Lammas.
Kopli ütleb, et ettevõtte erinevatest majutuskohtadest tekib selline sümbioos, et polegi tähtsust, milline maja on tasuvam ja milline vähem. “Eri majades on erinevad võimalused, kliendid aga tahavadki erinevaid teenuseid ja kui sama tiim suudab kõigis neis teenuseid pakkuda, siis kõiki maju koos kombineerides on tulemus päris hea,” kinnitab ettevõtja.
Esimene tööandja paljudele
“Mahud, mis praeguseks välja ehitatud, tagavad juba sellise võimekuse, et saame palgata spetsialiste, teha normaalsel tasemel turundust ja teenindustööd,” märgib Kopli ja lisab: “Pereettevõttest oleme nüüdseks kasvanud spetsialistide tööl põhinevaks ettevõtteks.”
Aastaringselt töötab Mainegrupis kümmekond inimest, hooajal lisandub veel 30. Kopli selgitab, et aastaringselt on tööl võtmeisikud, kelleta ei saaks hakkama: müügi-, majandus- ja toitlustusjuht, kokk ning paar majanduse ja haldusega tegelevat inimest, kes hoiavad majad soojad ja korras, lisaks ööklubi töötajad ja poemüüjad.
Kopli ütleb, et on suur väljakutse suve hakul korraga tööle saada 30 vajalike oskustega inimest. Juba neljandat suve, s.t ajast, mil Kassari söögikoht valmis, palkab ettevõte ligi 20 noort, kellele see on tihti esimene päris töökoht. Paljud neist tulevad otse gümnaasiumist ja töötavad seejärel ülikooli kõrvalt Mainegrupis mitu suve, kuni leiavad erialase töö. “Siis nad lähevad muidugi ära, see on ette näha – ei lähe ju keegi kõrgkooli selleks, et saada teenindajaks,“ nendib Kopli. “Samas noored on aktiivsed ja tegusad ning õpivad ameti ära päris kiiresti.”
Sel aastal on töötajate värbamisel kavas erilist tähelepanu pöörata teeninduskvaliteedi tõstmisele. Selleks viiakse läbi põhjalikud koolitused.
Eestlased kulutavad jälle!
Majutuses ei ole Mainegrupi hotellid veel eesmärgini jõudnud: aasta keskmine täituvus on  soovitust madalam ja kõigub 25–30 protsendi juures. “Aastaringselt kõrget täituvust saada on siin raske: aasta on pikk ja hooaeg lühike,” ütleb Kopli. Suur eesmärk oleks saada suvine täituvus 75 protsendist kõrgemale ja aastaringset täituvust kasvatada 10 protsendi võrra. “Hea on see, et me ei ole oma võimaluste laes, pigem on meil vakantsi hästi palju, et käivet kasvatada – me oleme ikka kasvuteel,” leiab Kopli selles ka positiivset.
Majutuskohatade klientide profiil on viimastel aastatel veidi muutunud: kui veel viis aastat tagasi käis palju Soome bussituriste, siis praegu on Mainegrupi hotellides, kus ööbimiskohti kokku üle 160, gruppe isegi kaks korda vähem.
Samas ütleb Kopli, et bussituristid palju raha saarele ei jätnudki: kasutasid odavat grupimajutust ja sõid grupile tellitud odavat toitu ning suurt rohkem ei kulutanud. Keskmine perekond või autoga reisija jätab saarele tunduvalt rohkem raha: magab ja sööb siin mitu päeva, kaasas on lapsed, lisaks kulutab ka hobidele ja lisateenustele.
Kopli hinnangul on väliskülalisi Hiiumaad külastavate turistide koguhulgast kuni veerand ja  välisriikide bussituristide vähenemise on kompenseerinud välismaalt tulevate pereturistide arvu kasv. Ta leiab, et pigem mõjutasid masuaastad just kohaliku elanikkonna käitumist ja see oli hästi teravalt näha. Majutuses algas tugev langus 2010. aastal, kuid nüüdseks on kliendid juba tagasi.
Positiivne on see, et ka eestlased on rohkem kulutama hakanud, leiab Kopli: “Olen märganud, et välismaal töölkäijad on suvel rohkem Eestis ja kulutavad oma raha pigem siin.”
Siseturistidest käib Hiiu saarel kõige rohkem Tallinna ja Põhja-Eesti inimesi, sest eks kinnita ju ka statistikaameti keskmise palga näitajad, et rohkem raha teenitakse just seal. Samas külastavad saart meelsasti ka teiste Eesti piirkondade elanikud. Varasemast rohkem on Hiiumaal näha ka vene keelt kõnelevaid eestimaalasi.
Talvine tulu tööturistidelt ja ööklubist
Suvel kulutavad turistid enam, talvel on Mainegrupi hotellides pigem vaikelu ja ka grill Lest & Lammas on avatud vaid tellimisel. “Kui olime noored ja rohelised ettevõtjad, arvasime, et talv on ehk natuke kehvem kui suvi, siis tegelikult on talv hoopiski teistsugune, ikka kohe 180 kraadi teistsugune,“ ütleb Kopli. Nii tulebki hooajaväliselt tulu teenida nendelt vähestelt võimalustelt, mis siis avanevad.
Aastavahetusel seevastu on Kassari puhkekeskuses ja Lõokese hotellis täismaja. Näiteks sel aastal olid Kassaris koos peretuttavad, Lõokese klientideks aga pigem noored, kes käisid samas kõrval Carriba ööklubis tantsimas-pidutsemas. Kopli sõnul moodustavadki suure osa nende ööklubiklientidest Hiiumaa noored, kes käivad mujal tööl või koolis ja tulevad nädalavahetusteks ja pühadeks koju.
Hooajavälistest majutusturistidest suure osa moodustuvad kliendid, kes käivad saarel tööasjus või tulevad majutuskohta nõu pidama. Teine osa on need, kes tulevad perega nädalavahetust veetma. Viimaste hulgas on Kopli sõnul ka suvehiidlasi, kes ei taha oma suvekodu talveks n-ö üles äratada ja ööbivad siis hotellis.
Konverentsisaali ühes majutusega tellitakse kaks-kolm korda kuus. Täismaja kõigis Mainegrupi hotellides on Kopli sõnul neli-viis korda aastas. Siis on peetud suuri suvepäevi, erialaliidud on korraldanud oma üritusi ja toonud oma inimesed üle Eesti saarele kokku.
Tänavuseks prognoosib Kopli oma ettevõttele jällegi käibekasvu ligi 25 protsenti, kuid märgib kohe, et see sõltub palju ka ilmast – kui päikseline ilm meelitab puhkajad saarele, siis näiteks Kassari restorani käive on ilusa ilmaga väiksem. “Rahvast on Hiiumaal, aga nad kõik on rannas ja teevad oma asju, peavad piknikku,” teab Kopli.
Avavad Hiiu Õlle koja
Uudisena on tänavu plaanis avada Kassaris Hiiu Õlle koda, kus hakatakse pruulima traditsioonilist hiiu õlut ja seda kohapeal klientidele pakkuma. “Tutvustame hiiu õlle ajalugu ja olemust läbi infomaterjalide, aga siin saab ka kohaliku õlle maitse teada,” lubab Kopli. Praegu teeb ettevõte veel teste, sisustab õllekoda ja ajab dokumente korda. “Kui see tööle hakkab, siis miks mitte kunagi päris pruulikoda püsti panna,” pakub Kopli. “Eestimaal on praegu moodne, et tehakse väikseid pruulikodasid ja miks ei võiks ka Hiiumaal üks selline olla!”
Kopli väärtustab ka kohalikku toitu ja ütleb rahulolevalt, et tänavu on grilli Lest & Lammas toorainest juba pool kohalik: partnerilt saadakse lamba- ja veiseliha, kohalikelt kaluritelt kala. Mullusele ürdikasvatusele lisandub tänavu ettevõtte oma kasvuhoone. “Kõige odavam on tooraine osta hulgilaost, aga me usume, et selline eristumine teistpidi jälle müüb hästi,” on Sander Kopli kindel.

 

Sildid:

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411