Reede, märts 28, 2014
 

Libasuveniir avas kitsaskohad

Helja Kaptein | Hiiu Leht
Tähelepanelik ostleja märkas meie kaubandusvõrgus Hiiumaa-kirjalist suveniirtoodet, millel võõras tuletorn. Tootja nõustus pilti muutma kui kujutis kohalikku kogukonda häirib.
Hiiumaa Selveris ja HTÜ kaupluses Hiiu Tööstuskaubad on müügil Timo-Keraamika suveniir: küünlaalus, millel kujutatud Saaremaa Sõrve tuletorni ja kõrval tekst Hiiumaa. Lisaks on mitmel sama ettevõtte Hiiumaa-kirjalisel keraamikaesemel kujutatud tuulikut, milliseid meil ei leidu.
Võrumaa tootja edasimüüjate jaoks oli võõra tuletorniga meene üllatuseks – vigane pilt ei olnud kellelegi silma hakanud. Timo-Keraamika tootevalik on mõlemas kaupluses lai ning esemete seas leidub laialdaselt neid, millel Kõpu tuletorn või muu siinne tuntud objekt.
Valmis parandama vea
Ajaleht küsis tootja seisukohta ja sai vastuseks, et tegemist on kunstniku fantaasiapiltidega. “Meie toodetel näeb kunstniku ideed – tuuliku puhul tuulikut kui sellist, mitte konkreetset, nt Hiiumaa Rätsepa tuulikut. Reaalset kujutist kunstnik ei tee,” selgitas Timo-Keraamika juhataja Tiit Raag. “Kindlasti ei ole meie soov teha suveniiri, mis on kohalikule kogukonnale häiriv. Vaatame üle, ilmselt paneme uued pildid,” lubas Raag.
Ettevõtjaga võttis ühendust ka Hiiumaa turismiliidu juhatuse liige Merike Randma ja veendus, et Timo-Keraamika tegevus ei ole olnud pahatahtlik. “Pigem on mindud kergema vastupanu teed või kunstniku poolt tuletornid lihtsalt segi aetud,” mõtiskles Randma ja rääkis, et ettevõtte juhataja võttis temaga veel korduvalt ühendust, et saada selgemat ülevaadet hiidlaste ootustest.
Müüki ei saa reguleerida
Randma tõdes, et tegelikult ei saa turismiliit reguleerida Hiiumaa-teemaliste meenete müüki ning antud juhtum on pigem tarbijakaitseameti pädevus. “Ideaalis oleks muidugi hea, kui meil oleks organisatsioon, mis suunaks meenete ja käsitöö müüki ning seisaks kohaliku toodangu eest,” ütles Randma.
Hiiumaa käsitööseltsi juhatuse liikmed panid antud juhtumi puhul vastutuse nii tootja kui müüja õlule. “Kauba eest, mis müügil on, vastutab müüja,” põrutas Mari Orgusaar. “Siiski, ka kunstiline kujundus ei saa olla eksitav ja meie kui tootjad, peame teadma, mida teeme,” lisas Sirje Juurikas.
Tiia Laanejõe tõi võrdluseks, et mõned aastad tagasi oli müügil postkaart, millel rahvariides hiiu mees ja vormsi naine. “Jutt oli postkaardi taga küll õige, aga milleks sellist asja müüa?” küsis Laanejõe. Ta nentis, et ostjaid, kes ei ole kohaliku eluga kursis, sellistele asjadele leidub.
Kahetsusväärne propaganda
Tuulikuid hästi tundev muinsuskaitseameti Hiiumaa peaspetsialist Dan Lukas rääkis, et ka talle on Timo-Keraamika töödel kunstniku mõttelennust sündinud tuulikud silma jäänud. “Hiiumaa tuulikule omased on vaid jalg ja tiivad,” tõi Lukas välja.
Ta viitas, et kujutatud tiivalahendus on näiteks Vilivalla tuulikul. Ka lavapiire on paaril Hiiumaa tuulikul olemas, kuid lisatud teadmatusest (Saaremaa eeskujul) viimase paarikümne aasta jooksul. Kunsttuuliku muudavad vääraks kere ja katuse kuju, trepi pikkus ja asukoht, puuduv sabapuu.
Kõige suurema möödapanekuna nimetas Lukas fantaasiatuulikule joonistatud akent, mida Eesti pukktuulikutel pole. “Saaremaalt on teada paar juhtumit, kus hoolimatu omanik on ajaloolise tuuliku välisilme ära rikkunud, aga äärmiselt kahju, et seda keegi edasi propageerib,” lausus Lukas.
Facebooki kogukonnas Hiiumaa Heaks tõstatatud suveniiriteemalisele küsimusele vastas 117. Neist 96 oli seisukohal, et maakonda tutvustav kujutis (nt Kõpu tuletorn) peaks olema võimalikult tõetruu, 21 leidis, et sobib ka samalaadne stiliseeritud objekt.
Kvaliteedimärk võiks päästa
Kunstnik Kalli Sein kommenteeris, et Hiiumaa tooteid võiks ühendada üks ja ühine märk, mis toimiks kohapitseri ja kvaliteedimärgina. “Sellele saaks teha statuudi, mille eest ja millistele toodetele märk antakse ning väike komisjon vaataks asja üle, kas ese vastab statuudile,” pakkus Sein.
Teatavasti on Hiiumaa kvaliteedimärk olemas juba 1995. aastast: Ott Lambingu kujundatud Hiiumaa Roheline Märk. Mõnda aega varjusurmas olnud kvaliteedimärki annab taas välja SA Tuuru möödunud aastast. Tingimused ja taotlusvorm on saadaval nende kodulehel.
Hiiu Gourmet juhatuse liige Ly Kaups selgitas, et seda märki peab tootja ise tahtma, ent müüjat ei saa kohustada märgitoodet eelistama.
Kalli Sein ütles kokkuvõtvalt, et sellisel juhul jääb üle vaid tootjaid, müüjaid ja üldsust harida.

 

Sildid:

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411