Reede, november 22, 2013
 

Kõrgelaiu aitas sadamasse ekskavaator

Kolmapäeva õhtul Sõru sadamas enne sildumist madalikule kinni jäänud parvlaev Kõrgelaid pääses pärast südaööd liikuma ja reisijad said ligi kuus tundi kestnud merereisi järel kaldale.
Saaremaalt Triigi sadamast kell 19 startinud Kõrgelaid 24 reisija, 9 meeskonnaliikme ja 9 sõidukiga jõudis õigel ajal Sõrule, kuid manööverdamisel kaldus laev keeruliste ilmastikuolude mõjul kaist mõnekümne meetri kaugusel madalikule.
Appi tuli ekskavaator
Sõru sadama kapten Mati Voogla rääkis, et kui laev oli kinni jäänud ja selgus, et lahti niisama ei pääse, tulid kohe appi kohalikud mehed, kes väikse paadiga tõid otsad laevalt kaldale. Nii said laevamehed hakata proovima, ehk saab laeva kai poole tõmmata vintside abil.
“Kui selgus, et oma jõududega lahti ei saa, siis kutsusime abiks piirivalvekaatri,” ütles Saaremaa Laevakompanii juhatuse esimees Tõnis Rihvk. Oletati, et piirivalvelaev Valve jõuab kohale kella 1 paiku öösel. Enne kaatri kohale jõudmist tuli aga laevale appi OÜ Hiiu Teed ekskavaator, mis toodi treileril kohale Hiiumaa teises otsas asuvast Partsi karjäärist. Ekskavaatorit juhtinud Ain Tee ütles, et laeva pole ta enne küll kopaga lükanud, kuid töö sai edukalt tehtud.
Rihvk, kes tänas kõiki abi eest, rääkis, et laevamehed said aluse vintsidega madalikult lahti ja ekskavaatorist oli abi, et laev õigele kursile lükata.
Õnnetuse oleks saanud ära hoida?
Ei Voogla ega Rihvk tahtnud spekuleerida, kas õnnetust oleks saanud ära hoida, kui laev oleks jätnud sadamas ümber keeramata ja sildunud vöör ees.
“Laev sai ennast ringi, aga tuulepuhang tuli vahepeal ja lükkas ta lihtsalt ära,” kirjeldas Voogla. “Proovis, et tõmbab tagasi, aga enam ei jõudnud.”
Rihvk märkis, et sildumise muutis keeruliseks idakaarest puhunud tugev tuul ja sellega Sõru sadamas kaasnev tugev veevool. “Laevajuht peab tegema otsuse sekundite jooksul. Sel hetkel oli otsus seesugune,” nentis Rihvk.
Tema andmetel laev suuri vigastusi ei saanud ning laevaliiklus täna ilmselt jätkub. “Kui laev on korras, siis väljub, kui ei ole, siis ei välju,” ütles Rihvk eile lõuna ajal. Laevakompanii ei plaaninud eile ka asenduslaeva liinile tuua, kuna eeldati, et Kõrgelaid on sõidukorras.
Saaremaa laevakompanii teatas, et sõidukid ja reisijad olid laeval laevapere poolt hoitud ja said turvaliselt maale toimetatud ning valmis oldi ka reisijate evakueerimiseks ja bussiga kodudesse sõidutamiseks, kui laev oleks kauemaks madalikule jäänud.
Laeval viibinud reisija (nimi toimetusele teada) sõnul käis kapten ise mitu korda reisijaid rahustamas, pakuti juua ja süüa.
Ka varem Hiiumaa ja Saaremaa vahet sõitnud parvlaev Vardo sõitis korra Soela väinas liivamadalikule, see juhtus 26. mail 2000. Kuigi sadam oli sama, ei saa Rihvki sõnul kahe õnnetuse vahele muid paralleele tõmmata, sest laev ja meeskond olid teised. “Tegemist on raske sadamaga, kuna Sõru sadam on meretuultele avatud,” tõdes Tõnis Rihvk.

 

Sildid: ,

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411