Teisipäev, august 6, 2013
 

Interaktiivsus ja “live aspekt”

erakogu
”*Hiiumaa tantsufestival 2013 kutsub huvitatud publikut olema uudishimulik ja külastama etenduse “Visual Splice”* Eesti esmaesitlust.
Etendust tasub külastada kogemaks, kuidas tunnustatud kunstnikud sulandavad meie aja tipptehnilisi võimalusi rakendades heli ja liikumise, pildid ja tantsu, objektid ja filmi.
2010. aastal Tallinna ülikooli koreograafiaosakonna noorte koreograafide asutatud Hiiumaa Tantsufestival (HTF) on tuntud oma erilise atmosfääri, samaväärselt noori ja professionaale haara­vate kursuste, sündmuste ja etenduste laia spektri poolest.
Festival on algusest peale teinud koostööd rahvusvaheliste koreograafide ja tantsijatega nagu Florent Hamon (Prantsusmaa) 2010. aastal ning Cid Pearlman, David King ja Alexis Steeves (USA) 2011. ja 2012. aastal.
Tänavu on kursuste juhendajate hulgas rahvusvaheline koreograaf ja tantsija Gerry Morita Kanadast. Tema juhitud Mile Zero Dance (MZD)annab etenduse koostöös stsenograafi Patrick Arès-Piloni ja Tallinnas elava kanada helilooja Shawn Pinchbeckiga.
1985. aastal asutatud MZD on Kanadas Edmontonis tegutsev iseseisev, avalikest fondidest toetatud organisatsioon, mis enam kui 25 aasta jooksul pühendunud originaalse kaasaegse tantsu arendamisele.
Morita, Arès-Piloni ja Pinchbecki koostöö algas ligikaudu kolm aastat tagasi, HTF etendus on nende esimene esinemine väljaspool Kanadat.
Saamaks rohkem teada kunstnike projektidest, kohtusin hiljuti Tallinnas Shawn Pinchbeckiga ja suhtlesin e-maili teel Gerry Moritaga.
Mõlemad on kõrgelt tunnustatud oma kodumaal ja ka rahvusvaheliselt. Shawn on Eestiga tihedalt seotud aastast 2001, õpetanud erinevates ülikoolides, sh Eesti kunstiakadeemias, Tallinna ülikooli Balti filmi- ja meediakoolis ning teinud koostööd erinevate eesti ansamblite ja kunstnikega, sh Fine 5 tantsuteatri ja uusmeedia kunstniku Piibe Piirmaga.
Gerry on töötanud peamiselt Kanadas ja Jaapanis ja alates 2005. aastast on ta MZD kunstiline juht.
Patrick Arès-Pilon on aina rohkem tuntust koguv noor visuaalkunstnik, kes töötab filmi ja stereograafiliste piltidega korraldades näituseformaadis nn peep show’d. Tema stsenaariumid on sageli kummalised ja ta kasutab eriefekte nagu kraabitud filmid, joonistusi filmilintidel ja filmilindi põletamist.
Ta kasutab hulgaliselt eritehnoloogiaid nagu näiteks tema enda käsitööna valminud filme, mida näidatakse vanaaegsete ja tänapäeval haruldaste filmiprojektorite abil. See teeb nende etendused üsnagi eksperimentaal­seteks ja interaktiivseteks. Improvisatsioonil on neis oluline roll, kuid etenduste üldstruktuur on ette planeeritud, kaasates ühelt poolt eelsalvestatud helisid ja filme, teisalt aga improvi­satsioonipõhist tegevust laval, sh live-elektroonikat ja live-film efekte. Etendused on selge struktuuriga ja lavategevuse sünkroonsus heliga oluline, kuid mitte ületähtsustatud ja seda ei kasutata pelgalt efekti pärast.
Küsimusele, kas nende etendused on kaasaegse tantsu, teatri või dramaatilised, visualiseeritud radiofoonilised etendused, filmisündmused, miski muu või kõik kokku, vastas Gerry, et ta nimetaks neid lihtsalt etendusteks, võimaldades publikul neid kogeda ilma eelsuunamiseta. “Peamine aspekt minu jaoks on “live aspekt”. Meie töid ei saa kogeda interneti teel ega iPhone’iga. Sellest osasaamiseks peab külastama etendust ja olema osa publikust.”
Shawn kirjeldab, et Gerry kõrval, kes professionaalse tantsijana kasutab laval liikudes laval olevaid füüsilisi objekte või iPhone’i, liiguvad laval ka Patrick ja Shawn ise vastavalt nende rollidele ja tehnilistele võimalustele. Eesmärgiga suurendada “live aspekti” liigutabki Patrick laval filmiprojektoreid, mille tagajärel muutuvad projektsioonid, perspektiivid ja valgusefektid. Shawn tüürib heli sensorite, kontaktmikrofonide ja iPhone’i abil ning üllatusena mängib igas etenduses teistlaadi heli­tekitavat objekti saavutamaks koos liikumisega ootamatuid helisid. Tänapäeva elektroakustilise, elektroonilise ja nn laptop muusika valdkond areneb jõuliselt interaktiivsuse ja otseesituste suunas, sest tehnoloogilised võimalused aina täiustuvad.
Gerry on tegutsenud nii koreograafi kui tantsijana. Oma koreograafiliseks meetodiks nimetab ta improvisatsiooni: “Ma lasen kaosel enda ümber vallanduda ja mu teosed on konstrueeritud selle võimalikukssaamiseks või lausa tugevdamiseks,” selgitas Gerry Morita.

GERHARD LOCK
muusikateadlane,
helilooja, muusikakriitik

*Etenduse pealkiri “Visual Splice” mängib sõnadega “visuaalsus” ja
“filmilõikamine” (reaalselt kääridega või tänapäeval virtuaalselt-digitaalselt).Osalised: Gerry Morita (kunstiline juht ja esitaja), Shawn Pinchbecki (helilooja ja live-elektroonika) ja Patrick Arès-Piloni (filmi projektsioonid/stsenograafia).

 

Sildid: ,

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411