Teisipäev, jaanuar 22, 2013
 

Lestalaevast jäi alles vaid kaks detaili

Helja Kaptein | Hiiu Leht
Kaks aastat tagasi alustatud Hiiu Kaluri vana lestalaeva renoveerimisel kahemastiliseks kaljaseks selgus, et vanast töölaevast jäävad alles vaid üksikud jupid.
Laevameister Marek Rätsep esitles laeva luukeret Hiiu purjelaeva seltsi 20. sünnipäeva puhul paarikümnele huvilisele.
Ta rääkis, et 1989. aastal vette lastud alus toodi 2010. aastal Kõrgessaare sadamast Laukale angaari, et see ümber ehitada purjelaevaks. 34aastast lestalaeva järkjärgult lahti võttes selgus kurb tõsiasi. “Tõstsime veest välja ja arvasime, et pool kerest tuleb ilmselt välja vahetada ja pool jääb alles,” meenutas laeva renoveerimist juhatav Rätsep. “Aga sellest laevast ei jäänud praktiliselt midagi alles – laeva küljes on paar vana tükki: emapuu ja
ahtertääv.”
Neist kahest piisab siiski, et tööd nimetada renoveerimiseks, mitte uue laeva ehitamiseks.
Töötud leiavad rakendust
Lestalaeva renoveerimisel saavad tööoskusi harjutada kolme valla, Kõrgessaare, Pühalepa ja Käina pikaajalised töötud. Päevas on korraga Rätsepa käe all tööl neli-viis inimest.
“Kolme aastaga oleme saanud nii kaugele, et kaared on praktiliselt vahetatud ja järgmine töö on plangutamine,” selgitas Rätsep. “Siis hakkab laev laeva moodi välja nägema!”
Praegu tegelevad töömehed veel viimaste kaarte valmistamise ja laeva kere külge panemisega. Laeval on kolme liiki kaari: kõige jämedamad on välja saetud tammeplangust, kitsamad kuuma auruga painutatud ja ülejäänud liistudest kokku liimitud.
Originaallaeval olid kaared saetud männipuust ja ette nähtud kestma vaid 15 aastat. Kaljase jaoks valiti kestvam puit ja suurendati ka parda kõrgust.
Rätsep lubas, et kuu aja pärast saavad kaared rihitud ja puhastatud ning algab laudise panek. Küljelauad saetakse välja laiast lauast, siis aurutatakse ja see­järel kinnitatakse laevakere külge.
Vette kahe aasta pärast
Valmiva kahemastilise purjeka pikkus on 15,6 meetrit, kaaluma hakkab see pea 10 tonni ja võtab peale 12 inimest. Hiiumaa sadamatesse saab sellega igale poole sisse sõita, aga laevameister pakkus, et vette läheb kaljas ehk alles kahe aasta pärast.
Laupäeval olid Lauka kolhoosi endises laohoones ehk praeguses laevaehitustöökojas uksed avatud  kõigile huvilistele, kes tööjärge kaeda tahtsid.
“Sellise rannapüügitraaliga püüdis minu isa kala kolmkümmend aastat,” ütles vana lestalaeva saatust uurima tulnud rannakalur Arne Uusneem. Ta rääkis, et isale oli see tavaline töövahend ja tol ajal olid kõik laevad ühesugused.
Uusneem käis kolm aastat tagasi koos noorema pojaga samasuguse laeva peal Lätis lesta püüdmas. “Vene ajal ei saanud lapsed mere äärdegi, aga mina tahtsin näha, kuidas mu isa töö kunagi välja nägi,” selgitas ta ja lisas, et see oli huvitav kogemus.
MTÜ Halulaev ja Kõrgessaare vald alustasid lesta­traalist kaljase ehitamist koostööprojektina 2010. aastal. Projekti töötute poolt toetas Euroopa sotsiaalfond.

 

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411