Reede, jaanuar 13, 2012
 

Hoidkem maanteel neli jälge

Kuigi lumi tuli ja kohe ka läks, ühineb maanteeameti Lääne regiooni Kärdla esinduse peaspetsialist Hannes Vaidla ajakirjanik Liina Siniveeri üleskutsega – hoidkem talvistel maanteedel neli sõidujälge.
Kui palju Hiiumaa riigi­maanteede talihooldu­seks sel aastal raha eraldati?
Tegelikult töötab see süsteem teisiti. 2007. aastal viidi läbi riigihange, mille tulemusena saime hooldeettevõtte seitsmeks aastaks. Uus hange tehakse alles aastal 2015. Periood on seepärast nii pikk, et töövõtjal oleks võimalik investeerida. Meie talved on väga erinevad, eelmine oli raske, oli palju lund ja ettevõtjal kulus rohkem raha. Tänavu on tunduvalt lihtsam. Kehtivad teede tali- ja suvihoole nõuded. Kuupäevad, mil üks algab ja teine lõpeb, on küll fikseeritud, kuid üldjuhul reguleerib seda loodus ise. Selles mõttes ei olegi igaks aastaks kindlat rahanumbrit, vaid ettevõtjal on kohustus oma töö ära teha ja seda ta teebki. See, kui palju hanke võitnud AS Nordecon seitsme aasta jooksul teehooldele kulutada võib, on lepinguga fikseeritud. Lepingut korrigeeritakse hoolde hinnaindeksiga, mis on välja töötatud selle järgi, kuidas majandus nö liigub ja milline on inflatsioon. Näiteks eelmise aasta talvel kulus Hiiumaal riigimaanteede talihooldeks koos käibemaksuga 250 000 eurot.
Mida kujutavad endast neli hooldustaset?
Mida suurem number, seda efektiivsemalt hooldustööd tehakse. Neljanda taseme puhul tehakse libeduse- ja lumetõrje hästi kiiresti. Seda kasutatakse praegu põhimaan­teede teatud lõikudel Tallinn-Narva ja Tallinn-Tartu suunal. Selliseid maanteid Hiiumaal ei ole. Kolmas seisunditase on see, millega kaetud valdav enamus põhimaanteid ja osaliselt ka tugimaanteed. Ka selliseid Hiiumaal pole, kuna hooldustase oleneb liiklusintensiivsusest. Kus see on suurem, sinna ka rohkem raha kulutatakse. Saarlastel õnnestus kunagi Risti-Virtsu-Kuressaare lõigule põhimaan­tee staatus saada. Meil pidi tulema ka Ääsmäe-Haapsalu-Rohuküla-Kärdla lõik, kuid see jäi ära, sest liiklustihedus ei andnud mõõtu välja.
Hiiumaal on siis vaid esimene ja teine hooldustase?
Hiiumaa parameetrid on sellised, et meil on jah, ainult esimene ja teine tase. On veel üks mõiste nagu “üks ohtlik koht”, mis on n-ö esimese ja teise taseme vahepealne mõiste. Neid on Hiiumaal kokku veidi üle 25 km. Näiteks Lennujaama tee, Kõrgessaare-Luidja lõik, Kõpu mäe tõus jms. Neil lõikudel tuleb näiteks libedusetõrjet kiiremini teha. Teine seisunditase hõlmab meie tugimaanteid ja sadamaid. See tähendab seda, et peale lumesaju lõppu tuleb lumi ära lükata 12 tunni jooksul ja kui libedus fikseeritud, siis 8 tunni jooksul peale seda peab libedusetõrje tehtud olema. Tegelikult on see töö meil alati varem tehtud, aga need on normid, mille alusel riik meid rahastab.
Aga talvel tekivad meie teedele roopad, mis suisa eluohtlikud?
Siin on välja toodud täpsed parameetrid kui sügav roobas tohib olla. Kuna Hiiumaal on teise ja esimese taseme teed, võib roobaste sügavus olla vastavalt 3 cm ja 4 cm, kohevat lund võib teel olla vastavalt 5 cm ja 10 cm, sulalund või lörtsi 3 cm ja 6 cm ning lumevallide vahe teepinnalt mõõdetuna tohib olla 8 m ja 6 m. Teeroobas aga on ikkagi ja alati ohtlik. Neli jälge peaks tee peal olema ja siin tuleks ka autojuhil vaadata, et ta lumesaju ajal ikka oma sõidurada kasutaks. Samas sõltub see jällegi liiklus­intensiivsusest – kui maanteel on palju autosid, jääb neli jälge, kui autosid vähe ja juht lumesajus sõidab, on tal parem keset teed sõita ja nii tekibki teele kolm jälge.
Kui libe on libe ehk mille järgi seda hinnatakse?
Meie autodel on peal mõõteriist, mille nimi on L-TRIP. ABS pidurite, naastrehvide ja 50 km/h sõidukiiruse juures pidurdatakse, pidurdamisel tekib hõõrdumine teekatte ja rehvi vahel ja seade annab tulemuseks numbri, mis näitab haardetegurit. Kui tulemus jääb alla nõutava normi, on ettevõtjal kohustus greideriga pinnas karestada, teha liivatamise või soolatamisega libedustõrjet.
Miks meil ennetavat libedustõrjet ei tehta?
Nagu juba eelpool öeldud, see sõltub teehoole liiklusintensiivsusest. Meil siin ei ole nii tihedat liiklust nagu näiteks Skandinaaviamaades, kus see ulatub 20 000–80 000 autoni ööpäevas. Hiiumaal on kõige tihedam liiklus Heltermaa maantee lõigul Padu sillast Rehemäe tee otsani ja see on 3000 autot, sealt Paladeni 1000 ja edasi langeb see mitmesaja auto võrra. Teine hooldustase nõuab, et teed kasutaks vähemalt 1000 autot ööpäevas. See tähendab, et meil peaks ka kõigil ülejäänud maanteedel olema esimene tase, aga maan­teeametiga on kokkulepe, et peame arvestama paikkonna geograafiaga – meil on kaks sadamat, Heltermaa ja Sõru, kuhu inimene peab jõudma. Näiteks Sõru kandis liigub vaid 200 autot ööpäevas. Emmaste-Heltermaa-Kõrgessaare-Heltermaa sõidusuundadel aga teeme teehoolet samamoodi nagu kolmanda taseme puhul ja peale lumesadu hakkame kohe lund lükkama, kuigi aega selleks on 12 tundi. Soomes ja Rootsis, neis kohtades, kus liiklusintensiivsus on sama nagu meil Hiiumaal, tehakse teehoolet palju vähem. Käisin aasta lõpus Rovaniemis, sõitsime kolleegidega ringi, nende tee oli esimese taseme oma, sest liiklusintensiivsus on 400 autot ööpäevas. Seitse tundi oli lumesaju lõpust möödas, siis tuli alles sahk! Kõik autod sõitsid rõõmsalt ja lükkasid stangega lund, sest juhid on nii harjunud.
Tuleb siis tunnistada, et riik rohkem kulutusi teehooldele ei planeerigi?
Läbipääs tagatakse, sahk käib lõpuks läbi ja ega ükski riik ei hakka nii palju kulutusi tegema. Kas me tõstame siis kütuseaktsiisi? Teeme sellest kaheksast tunnist, mis libedustetõrjele ette nähtud neli tundi ja maksame topelt­aktsiisi? Mis bensiiniliiter sel juhul maksaks? Kui tekivad olukorrad, kus sajab vihma ja see kohe külmub, ei pea ükski bussijuht kangelast mängima, et lapsed kella kaheksaks kooli viia. Põhjamaades jääb kool sel juhul ära. Ka meil tuleks talvel asju rahulikumalt võtta ja oma sõitudele rohkem aega planeerida.

 

Sildid:

Comments

Pole ühtegi kommentaari.
 
Hiiu Lehest

Hiiu maakonna sõltumatu maakonnaleht aastast 1997

Miks sündis Hiiu Leht »
Kontakt

Telefon: +372 463 2199
Email: hiiuleht@hiiuleht.ee

Vabrikuväljak 1, Kärdla, 92411